Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1573845
😁😁😁😁
Ska skölja mitt nybytta värmeelement också. Det blir varmt i bilen, och det läcker inget. Men det blir ingen "Volvo värme"
av Rödsorken
#1574989
Flottbomb skrev: Fick in den i garaget där ja kunde hålla på i värmen. blåste ur returröret med luft eftersom jag böt vattenpump. Tröck dit slangar i torpedväggen, fyllde med vatten och blåste med tryckluft.
Får jag passa på att fråga: Vad är det för innerdiameter på de där slangarna? Dimensionen på rören genom torpedväggen? (Jag har en idé...)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1575032
Rödsorken skrev:
Flottbomb skrev: Fick in den i garaget där ja kunde hålla på i värmen. blåste ur returröret med luft eftersom jag böt vattenpump. Tröck dit slangar i torpedväggen, fyllde med vatten och blåste med tryckluft.
Får jag passa på att fråga: Vad är det för innerdiameter på de där slangarna? Dimensionen på rören genom torpedväggen? (Jag har en idé...)
Det är 16mm (5/8") på äldre Volvo (har inte jobbat mycket med nyare) och det är samma som "vanlig" trädgårdslang. Väldigt lätt på 740 med AC då du kopplar in slangen från motorrummet. Utan AC får du koppla dubbla slangar för att slippa spill i kupen. Koppla slangarna direkt på elementet så du utesluter värmekranen, i första läget. Är där fullt flöde utan kran, kan du spola kranen sedan. Spola från båda håll, gärna med varmt vatten

Velar mellan denna eller D4 som firmabil. Nå[…]

Byter termostat - säljer bilen - köparen[…]

Kul att se att den är igång igen, om […]

Felmonterade däck

Ditt sätt att mäta säger inte s&a[…]