Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av karlsson900
#1571545
Hej, jag har en 240 med b230a, jag tyckte den gick lite fett, så jag skruvade in bränsleskruven lite och då ville den inte gå längre, jag skruvade ut den igen, men den ville inte gå mer. Är det någon som vet om det finns grundinställningar för att få igång han igen?

Skickat från min M2003J15SC via Tapatalk

Användarvisningsbild
av lennarte
#1571570
Först av allt, kolla att elventilen för tomgången fungerar. Kolla sedan om O-ringen till tomgångsskruv en är hel. Därefter kollar du om det är en SU eller en Stromberg förgasare. Kolla sedan om du har avstånd på brytarna och om stiften är blöta.
Skruvar du in skruven för bränslet på SU ökar du bränslemängden. Munstycket kan även "hoppa av", det är väldigt små rörelser på dessa. Stromberg har antingen en "ratt" i botten, eller en plugg. Är där en plugg, som man kan ta bort med en mejsel, då krävs special verktyg för att justera
OBS, en bil eller en båt är alltid en hon Endast en arbetsbåt eller en arbets bil (typ bärgare gäller brand bil) är en han. Konstigt nog är en långtradare (ofta) en hon......... 🤔🤔
av Amarace
#1571611
B230A har varken brytare eller SU.
En hyffsad grundinställning är att skruva in spnatt munstycket är jäms med botten i loppet, skruva sedan ut den 2-3varv.
Men det du beskriver låter inte som ett spnt fel, eller skruvade du bara på mpfå så du har skruvat ut den 10varv?

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]

Seagrave

Tjena! Går det att limma eller täta m[…]

Felmonterade däck

Jag bytte däck för sisådär 1 […]