Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kockobello
#1570865
Hej jag har en 240 från -84 med 123 brytarlös tändning och en weber 38/38 bland annat. Bilden har gått kanon med denna uppsättning sedan förra våren. Nu under vintern så har bilen börjat krångla lite vid kallstart när tempreraturen ligger runt 0 eller lägre. Det låter som att den inte går på alla cylindrar vid start och har svårt med tomgång. Så fort jag kommer iväg och kört runt 1min så går den som vanligt på alla cylindrar. Tändkablar och stift är nybytta, vid byte såg den ut att gå något fett. 3,4a stiften såg ut att vara något mörkare än de första två.

Har någon av er en ide vad jag bör starta med eller har en ide om vad felet kan vara?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1570908
Det "låter" som fukt i tändsystemet. Typ fördelarlock, tändkablar. Är förgasaren en "riktig" 2-port förgasare med delat insug kan det vara något med den delen till dom bakre (eller främre) cylindrarna som "strular". Vanligast är det med högfart/lågfart förgasare med choke endast på ena delen. Har du mätt kompressionen?
av Kockobello
#1570919
Då ska jag prova blåsa ur locket och kablar. Har även beställt nya stift av märket bosch wr7dc, sitter ngk bp7es idag, kan det ha något med saken att göra? Kompression är inte mätt.
Oljud under bilen

Fram? Bak e de fram på med nya isolatorer

Service Renault Scenic 2003

Nu är jag färdig med bilen (tills vidare[…]

Tack för svar! Jo, det blir nog en vana. Man[…]

Jag högtryckstvättar aldrig med full sty[…]