Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xzyy01
#1570760
Hejhej har en volvo 245 som har börjat dö under körning precis som att man vrider av nyckeln ibland går den igång direkt och ibland måste jag stanna å vrida igång den igen hittar inte felet har bytt soppa pumpar å styrboxar då jag hade fel kod på boxen men fortfarande samma betende på bilen testade ny fördelare och rotor men inte ens det hjälpte så nu har jag kört fast ingen aning vad man ska börja kolla efter :/ någon som har nå tips? :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1570785
Det blir inga felkoder på t.ex bränsle relä. Ett (ganska vanligt) fel är huvudsäkringarna vid batteriet. En av dom är till insprutningen, den andra till tändlåset. Det brukar ärga där när batteriet börjar bli gammalt.
av Xzyy01
#1570842
@lennarte, Har testat med ett nytt bränslerelä sen testa jag byta det vita relät till soppapumpen under huven men ingen skillnad. finns det något mer under huven jag borde kolla ? är nämligen min första 240 så fattar inte så mycket haha
Användarvisningsbild
av lennarte
#1570863
Vad menar du med bränslerelä?
Det vita reläet med 6 st stift är bränsle reläet. Det styr det mesta till insprutningen, och är ett 2-delat relä. Ena halvan är ett systemrelä som startar upp bränsleboxen, tändbox, LMM, mm. Andra halvan startar (när boxen får signal från vevaxel givaren) bränslepumparna, tomgångsmotorn, lambdasonden, m.m
av Xzyy01
#1570870
@lennarte, den jag menar den har jag bytt till ett nytt men verkar inte vara den sen fick jag höra att det är en 25amp säkring under huven på förar sidan testa byta den med å göra rent där men det hjälpte som inte heller ngt :/
Användarvisningsbild
av lennarte
#1570911
Xzyy01 skrev:Har testat med ett nytt bränslerelä sen testa jag byta det vita relät
Har du mer än ett relä till bränslet? 740 har det (för radioavstörnings) men (vad jag vet) har inte 240 det.
av Rödsorken
#1571042
Godmorgon.
Se denna: https://www.240turbo.com/240-1993-LH2.4med.jpg (N i bild är reläet till de båda soppapumparna - tvådelat som Lennart säger - det är det vita under/bakom handskfacket. En slitagedel på våra vagnar, men som du redan bytt.)

Dina problem med din 88:a (LH 2.4) känner jag igen. Det är troligt att du har ärg på kontakter och tyvärr är det ju många ställen att gå igenom. När säkringar är kollade och reläer felsökta gäller det att systematiskt skrapa alla kontakter. Oxidspray i all ära men man kommer längst med kniv och smärgelduk. Bonsutips: På YT kan du söka "Veterandoktorn" där Simon felsöker bränsle/tändning på en 240 som inte vill starta. Han är mycket noggrann och systematisk. Ger dig råg i ryggen att gå vidare.

@lennarte , @Perra83 , Att det gör s&ari[…]

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]