Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1570389
Visste inte det sitter kallstart ventil på denna motor. På min 88B (89) finns ingen. Ta då bort bränsle slangen från spridaren, vik den och och lås med typ buntband och provkör. Det är inte helt ovanligt att det kan "läcka igenom" bränsle när spridaren ska vara stängd. Den ska alltid vara stängd, öppnar endast en kort stund när temperaturen är under -12°.
När du ändå är på bränslet och kollar, ta loss den klena slangen från BTR-en vid insuget och sug i den. Smakar det bensin är den kass, då läcker det bensin direkt in i insuget.
Denna nippeln i insuget är perfekt att spruta startas i, om man har startsvårigheter.
#1570450
Jo jag har också tänkt på kallstartsventilen, provade att trycka igen bränsleslangen med en tång när den gick dåligt och gjorde ingen direkt skillnad men även det låter mycket rimligt och det är ju bränslerelaterat. Det är nog dags att göra detta ordentligt och som ni säger ta av slangen från spridare och vika ihopa så att jag till 100% kan utesluta även denna. Gör det direkt ikväll och återkommer sedan.

Om inte det fungerar ska jag i helgen kolla insugspackningen och prova med vevaxelgivaren från min 940 som jag vet fungerar.

Det enda med just vevaxelgivaren är att jag har haft det felet förr och då gick den inte alls, den fungerade tills givaren krånglade och då dog den direkt, har ni varit med om att en sådan har orsakat dålig gång och inte bara direkt motoravstängning?

I alla fall återigen tack så mycket för tipsen och hjälpen såhär långt.
#1570459
Om vevaxelgivaren inte fungrar så startar inte motorn. Får du ingen signal från vevaxelgivaren till boxen så jordar boxen inte bränslereläet och pumparna m.m startar inte.
Du kan kolla funktionen på vevaxelgivaren med diagnostik boxen. Diagnosfunktion 3.
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... Y5YLWFSvxu
#1570463
Okej, alltså om motorn går så är inte vevaxelgivaren/impulsgivaren ett problem?

Var ute nu och tog bort slangen från kallstartsventilen, täppte igen och startade motorn och körde en sväng. Samma fel utan förändring.

Kollade också slangen vid BTR:en och ingen tydlig bensinsmak kändes, jag har som sagt utöver det också provat att byta den utan resultat.

Så länge kan jag beskriva felet lite mer utförligt, när det dyker upp börjar bilen direkt hacka med små snuttar av att gå bra som sagt. Om du då när den går såhär dåligt hoppar ur bilen och lyssnar på tomgången så går den ryckigt och svajjar mellan att precis nästan dö för att repa sig och gå upp på normal tomgång och sedan så fort den når normalvarvtalet börjar den dö igen.

Om du ger konstantgas dör den direkt men om du pumpar gasen kan du "jobba upp" den i lite varvtal. Så fort du slutar pumpa gasen och håller den konstant dör den sakta igen. Om du inte släpper gasen och låter den gå på tomgång dör den helt.
#1570477
2-3-1 och 2-3-2 kan vara tjyvluft någonstans mellan LMM och lambdasonden. Det kan alltså även vara läck på avgassidan. Du skriver att du bytt lambdasonden, fick du det tätt där? Om man inte gängar upp i hålet kan den nya sonden bottna innan brickan tätnar. Det kan vara väldigt små läckor som stör lambda regleringen. Kommer det in aldrig så lite frisk luft någonstans som inte passerat LMM visar lambdasonden på överskott på syre och boxen ökar då på med bränsle.
Jag har haft problem med detta också. Har i olika omgångar bytt insugs packning, grenrörs packning, fläns packning och ringen mellan främre avgasrör och katalysator under dom 15 år jag haft denna 745-a. Jag har bl.a kommit på att ha dubbla fläns packningar, annars läcker det gärna där. Bara för någon vecka sedan fick jag 2-3-2 igen. Gick då igenom alla vakuum slangar, bytte toppackning i somras så alla packningar är nya. Och hittade en liiiten spricka i slangen till bromsservon. Bytte den slangen och blev av med små ryckningar precis i området där gasspjäll kontakten verkar och min tomgång (som var lite orolig) blev stabil, 800 varv
#1570485
En ofta förbisedd orsak till luftläckage på insugsidan är kolfiltersystemet som förbränner ventilation från bränsletanken.
Se bild: https://vp-autoparts.se/sv/artiklar/kol ... index.html
Slangarna 15 och 16 har sina ändar vid insuget och kolfiltret under luftfiltret. Jag bytte dessa slangar på min bil, efter detta blev tomgång och motorgång bättre.
En variant för att bli av med kallstartventilen är att ta ett senare Bränslefördelningsrör från 940 där inte anslutning till kallstartventil finnes. Då får man även ett uttag så bränsletryck kan mätas. Givetvis skall kallstartventilen tas bort och hålet tätas mot insug. Jag har gjort så och inte fått problem med kallstart under -10 grader.
#1570493
Ulf965 skrev:En ofta förbisedd orsak till luftläckage på insugsidan är kolfiltersystemet som förbränner ventilation från bränsletanken.
På min sitter en elventil, vet att alla inte har det. Min slang är dock avklippt och pluggad sedan länge...... Burken är trasig

Då blev luftfiltret bytt och det gamla tv&au[…]

Nåt speciellt du undrar om? Har lagt in den […]

Service Renault Scenic 2003

Den står på bockar nu, alla hjulen rul[…]

Köpråd V60 etanol

Ja en V70FT hade kanske gått till TS med ja,[…]