Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1570252
Hej! Jag har kommit över en fin 240, helt rostfri och i hyfsat originalutförande som jag gärna skulle vilja fortsätta förvalta framåt i tiden. Dock går den dåligt och hackar som många andra trådar här. Men det är mycket konstigt.

Bilen är en 245 GL. B230F från 1989 med Jettronic 2.4.

Felet är intermittent, för att få det att dyka upp får man köra en sväng så att den blir åtminstone lite varm, sedan stänga av motorn och låta den stå i sin värme lite, räcker med bara nån minut sen när man startar går den fruktansvärt dåligt, svajjande tomgång, helt effektlös vid acceleration och nästan helt okörbar. Sen ibland känner man hur det hoppar till och effekten kommer tillbaka i nån sekund för att sedan gå kalasdåligt igen.

Om man sedan ändå lyckas komma upp lite i fart så släpper det när kylluften flödar igen och felet uppkommer inte förrän man stänger av och startar motorn igen. Även om den står på tomgång i flera minuter kommer det inte fram förrän man försöker starta om den.

I mitt huvud är det precis som det skulle vara dåliga tändkablar eller något annat elfel kopplat till intermittensen och vad som verkar vara värmens inverkan men allt jag kollar är redan bytt eller fungerar.

Det som har kollats:

Luftmassemätaren - provade med en från annan fungerande bil, samma nummer som den i 240n.

Lambdasond - ny.

Spridare - samtliga tickar på.

Tändkablar - nya Bosch.

Rotor och fördelarlock - nya Bosch.

Tändstift - nya NGK.

Bränslepumparna - bedömt gott tryck och man hör båda tydligt, de drar ungefär rätt amperetal.

Bränsletrycksregulator - testat med fungerande bils, ingen påverkan.

Vakuumslangar - sprutat startspray i motorutrymmet, ingen förändring.

Tempmätare - provat att koppla ur, ingen skillnad.


Jag börjar verkligen få slut på ideér här, har ni någon aning om vad det skulle kunna vara? Känns otroligt frustrerande också när bilen går så jävla bra för det mesta, men blir helt förstörd av det här felet.

Tack på förhand för hjälpen!
#1570265
På många av dessa sitter ett annat tändsystem. Vet inte exakt fabrikat men det kallades då för Chrysler tändsystem. Det påminner om Bendix Rex som sitter på 91 - 92 740 men vet ej om det är samma. Det satt även på dom sista 360 med Bosch LU Jetronic, kanske fler. Detta tändsystem har problem med tändspole modulen, som strulade bedydligt mer än vad Bosch systemen på den tiden.
#1570327
Vad har du för felkoder? Om du kopplar loss tempgivaren när motorn går bör det bli felkod. Är det en tidig -89 (-88B) är kanske felkodslampa inte inkopplad.
Lambdasonden (och avgasreningssystemet) fungerar inte förren lambdasonden blir varm. Kan ta en till 4 km från kallstart, beroende på yttertemperatur. Krånglar motorn innan dess är det inte elektroniken utan bränsle, tändstift och liknande som inte är elektronik. Tändspole och tändförstärkare räknas också dit. Söka luft läckor funkar dåligt när det är små läckor, framför allt på insugningspackningen. Kolla jordanslutningarna bakom strålkastarna och på insuget.
#1570328
Har inga felkoder just nu 1-1-1 på båda systemen, dock som du säger skapar den felkoder om man drar ut givare som tempgivaren eller pillar med luftmassemätaren. Det konstiga är att den inte får några felkoder även när den går dåligt. Tänker att om det var en givare eller lambdan borde väl datorn känna till det och ge felkoder.

Det här med insugspackningen har jag dock tänkt montera av insuget och kontrollera, men borde inte det felet vara konstant då och inte intermittent där den går bra för det mesta?

Tack för hjälpen än så länge förresten! Tänkte montera av insuget i helgen och kolla hur packningen ser ut.
#1570330
Jag har haft hackande, tvekande och kortare motorstopp på B230F-motorer. I båda fallen har det varit kontaktproblem. Bränslepumpens relä är ganske mycket bov här, men det är nog "allt" som har med motorstyrningen att göra. Det har i båda fallen varit erfarna bilmekar som hjälpt mig.
Det som du beskriver verkar temperaturrelaterat. Min fråga blir: Vad finns det för temp-sensorer, var sitter de och vad styr de? Ibland önskar man sig tillbaka till förgasar- och brytartiden, men nu får man gräva lite djupare. Kan man lura styrsignaler (koppla bort eller förbi)?
Du har kollat insugspackningen med startspray säger du, men hur är det med tomgångsventilen? Där är en servicepunkt på våra gamla (årsrika!) 240:or.
Hoppas Lennart m fl kan tipsa vidare.
#1570336
Tack för förtroendet 😁😁
Det sitter en tempgivare för motorstyrningen. Den sitter i topplocket under insuget ungefär vid 3-ans cylinder. Dock finns det 2 varianter, en blå t.o.m -88 och en svart f.o.m -88. Alltså just 1988 fanns båda modellerna. Lättast att se vilken du ska ha är att titta på LMM-en. Slutar Bosch numret på 007 ska du ha blå givare. Slutar den på 010 eller 016 ska du ha svart givare. Vissa turbo modeller har 007 ända till 1990
#1570362
Bränsletryck skulle jag ändå sätta en (liten) peng på :-/
Eller kanske snarare signal till spridarna. Vevaxelgivaren osv? Otroligt att du inte har felkoder. Kolla igen. Kör ordentligt och kolla igen.
Men vad gäller tempen... Jag tänkte inte primärt på motortemp via blockets givare, utan lambdan eller annat (??). Det är ju kallstartsläge på de här maskinerna. ECU får signal om insugs- eller avgastemp. Är det inte så?

Jag håller med vad du skriver Xanthopteryx.

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]

Jag förstår, en del saker går ju […]