Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1570215
Konstruktionsmiss eller design flaw skitsamma, men hur kan man få rent i utrymmet framför/i torpedväggen? Volvo har ändrat lite genom åren (alla har t ex inte den där sköna fotventilationen på förarplats nere t v) men min är alltså av sista årgången.
#1570253
Alla har hålet för ventilationen, bara att dom som inte har spjället har en täckplåt. För att rensa får man dels gå genom dom hålen, dels med sträng m.m försöka få upp genom gallermellanrummen. O vill man hålla på ett tag så tar man loss värmepaketet och försöker den vägen.
#1570326
Wow! Isf borde man kunna få blåset runt fötterna ordentligt. Vore skönt ifall AC:n säckar ihop.
Just det - lossa hela värmepaketet kan det bli. Men är lite av sista utvägen, tänker jag. Alla de barr o skräp som säkert sitter därnere skulle man vilja bli av med. Men så länge vattnet dränerar ut kan man kanske vara lugn?
#1570331
För nu ganska många år sedan plockade jag ner ett värmepaket på en 245 77-a. Fläkten hade gjort sitt. När jag fått ut hela paketet och tagit bort fläkten så var nästan hela elementets ovansida täkt av förmultnade löv av pil träd. Ordentlig rengöring så fungerade ventilationen nästan utan fläkt. Förmodligen har fläkten gått på max i flera år....
#1571534
Lyfter min egen tråd. Har nu kollat lite här o var hur man tar ut värmepaketet, men alla instruktioner gäller hederliga 240:or utan luftkonditionering. Det finns väl inte en chans att klara detta på en 93:a med AC utan att tömma allt köldmedium? Det går väl inte ens att knipa åt någonstans och försöka efetrfylla när det verkar så känsligt med smuts, fukt och luft i systemet?
Jag har nu svårt att släppa tanken på att modifiera så att man kan rensa ut det som inte ska vara där. Göra något smart så att löv och flugor inte kan sätta igen förångaren eller värmeelementet. (SAAB uppfann kupéfiltret. Man fattar det.)
Min ursprungliga fråga gällde egentligen vad man ska göra INNAN böset hamnar så djupt. Detta pga av att 240 inte har en löstagbar torpedplåt som 740. Men den har vi rett ut egentligen. Har också förstått att snow caps kanske inte hjälper ett smack, utan kanske gör det värre.
#1571537
Har du AC är det bara o glömma att ta bort paketet om du inte vill tömma och återfylla systemet.

Vad gäller löv o.s.v så är snowcaps mycket bra, löv m.m. är ju när bilen står still och då skyddar ju snowcap, jag har alltid det på mina bilar och har sällan problem med löv (trots att jag bor i skogskant omringad av diverse träd som fäller löv)

Hämtat nya dörrsidor till 850T, men en[…]

Felmonterade däck

Jag bytte däck för sisådär 1 […]

Oljud under bilen

Tycker det låter både fram o bak, ska […]

silen blir sådär på ett par tusen[…]