Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av elliotsjoqvist
#1569692
Hej jag skulle gärna vilja ha en varvmätare istället för klockan på min 240, vill helst inte ha en liten 52mm. Vill kunna se enkelt och tydligt.

Det verkar lite svårt att hitta så jag undrar om man kan ta en från en 740 mätarhus? Jag är ny i bilvärlden så har ingen aning. Finns det någon lösning?
Senast redigerad av 1 elliotsjoqvist, redigerad totalt 0 gånger.
av Rödsorken
#1569696
Väkommen hit! Du vill ha en varvräknare (man "räknar" varvtalet) där klockan sitter à la turbomodellerna? Det borde gå, men att bygga om mätarhuset men sina risker... (spröd plast). Är din 240 tillräckligt ny finns uttag för varvräknare i huset - signal från ECU:n. Varför vill du ha varvräknare? Ingen svensk traktor körs väl på det sättet att man behöver hålla varvtalet vid max vrid? Du kan säkert få mer konkreta råd här på forumet ang denna modifiering. :-)
#1569720
Varvräknare, alright. Det borde stå i min "signatur" nu men jag kör en från 1987, B230K. Precis, vill gärna ha den på modernt vis som på turbomodellerna. Det är inte en traktor jag kör haha. Alla bilar har ju varvräknare nu för tiden, det är användbart, inte så konstigt att vilja ha det?
av Nisse1337
#1569738
Dett har vi prövat med 740 varvräknare och 940 varvräknare man får bara klippa lite i plasten på varvräknaren sen klämmer man fast den mellan plasten och mätarhuset om man säger så

Lättast är med 940 räknaren då den har runda kontaktpunkter så det är enkelt att skruva dit en kabelsko bak på
av Amarace
#1569758
Du får som sagt bygga om, men det ser ju inte alls bra ut, är inte samma stil och 740/940 har ju genomlyst mötartavla medans 240 har belyst. Är ju ingen direkt brist på 240 varvräknare, så försök hitta en till 240 (är VDO). Signalkabel är fördragen från tändspolen, en lös rödvit kabel bakom instrumenthuset (inte från instrumenthuset alltså, utan en fristående)
av bönan
#1569798
Nya varvräknare finns på Volvo för en dryg tusing. Dock den gamla modellen med lite annan yta på tavlan, lite blankare än på senare modeller. Osäker vilket år de bytte, 1986?

Skitlätt att koppla in, skruva ur klockan och i med mätaren på samma ställe. Vill du ha lilla klockan så kopplas den in bak på varvräknaren. Finns en speciell kabelhärva till det men annars enkelt att skarva ihop själv.
#1570058
bönan skrev: fre 09 feb 2024, 10:33 Nya varvräknare finns på Volvo för en dryg tusing. Dock den gamla modellen med lite annan yta på tavlan, lite blankare än på senare modeller. Osäker vilket år de bytte, 1986?

Skitlätt att koppla in, skruva ur klockan och i med mätaren på samma ställe. Vill du ha lilla klockan så kopplas den in bak på varvräknaren. Finns en speciell kabelhärva till det men annars enkelt att skarva ihop själv.
Intressant! Jag har sett att det finns nya vdo varvräknare men har bara hittat 52mm. Finns det även större varianten? Vad ska man söka på för att hitta?
Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]