Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av B8B
#1569405
Har en Volvo 440 -93 2.0 (Renault-motor, ej turbo) som reservbil. Den misständer/går ojämnt en del. Har låtit göra en avgasmätning visar på väldigt höga HC-värden.

Jag försöker luska i vad misständningen kan bero på och skulle vilja kunna utesluta spridarna som orsak. Jag lutar åt att elsystemet, kanske tändspolen, är problemet. Det här är det jag vet:

- Den ojämna gången märks klart mer på tomgång än kring 2500-3000 rpm.

- Gången är ojämnare på sommaren när det är varmare (och luftfuktigheten högre).

- På vintern är gången litet jämnare de första 30 sekunderna när bilen stått ute och blocket är kallt.

- Motorn svarar på gaspådrag rätt normalt, tycker jag. Motorn verkar inte vara utpräglat svag. Så jag gissar att det inte är fråga om någon vakuumslang e dyl.

Frågan är om misständning är logiskt att kombinera med det faktum att den ojämna gången i kallt väder nästan inte märks kring 2500-3000 rpm eller om detta starkt pekar på fel i elsystemet (kanske kondensatorn). Jag vet att varmt väder och fukt kan förvärra ojämn gång p g a att kondensatorns isolering börjat bli dålig. Frågan är hur osannolikt eller sannolikt det verkar vara att det skulle vara fråga om fel i någon av spridarna. Kan spridarfel ge ojämn gång som blir klart mindre påtaglig vid högre varvtal? Eller är detta ett typiskt elfel av något slag?

Värden i avgastestetet:

TOMGÅNG

CO: 0,52
CO2: 13,87
HC: 630
O2: 1,71
Lambda: 1,040

2500 RPM

CO: 0,36
CO2: 14,99
HC: 195
O2: 0,48
Lambda: 1,005

Någon som har några synpunkter om sannolikheten i att det kan vara fel i någon av spridarna? Håller ni med om att fel i elsystemet verkar mer sannolikt, och varför i så fall?
#1569427
Misständning orsakar höga CO värden så börja med att felsöka där. Har den misstänt ofta och länge är motoroljan säkert utspädd med bensin och det ökar CO än mer. Det måste finnas felkoder om avgas värden är för höga. Läs av dom, skriv upp och radera. Byt olja och filter (tändstift och kablar?) och kör en runda (några mil) igen och kolla felkoder igen.
#1569515
lennarte skrev:Misständning orsakar höga CO värden så börja med att felsöka där. Har den misstänt ofta och länge är motoroljan säkert utspädd med bensin och det ökar CO än mer. Det måste finnas felkoder om avgas värden är för höga. Läs av dom, skriv upp och radera. Byt olja och filter (tändstift och kablar?) och kör en runda (några mil) igen och kolla felkoder igen.

Tack för tipset.

Ibland kan det vara så enkelt som ett kabelfel eller jordfel.

Det jag var ute efter på det här stadiet var väl att kunna försöka ringa in felet till ett elfel eftersom misständningen är så pass varvtalsberoende. (Och eftersom graden av misständning är temperaturberoende så borde ett elfel i så fall peka i riktning mot tändspolen eftersom temperatur och fukt kan påverka en tändspole där isoleringen börjar bli dålig.)

Har någon någon synpunkt på frågan om sannolikheten för elfel jämfört med annat fel p g a varvtalsberoendet så får vederbörande gärna posta litet synpunkter som svar.
#1569534
B8B skrev:Har en Volvo 440 -93 2.0 (Renault-motor, ej turbo) som reservbil. Den misständer/går ojämnt en del. Har låtit göra en avgasmätning visar på väldigt höga HC-värden.

Jag försöker luska i vad misständningen kan bero på och skulle vilja kunna utesluta spridarna som orsak. Jag lutar åt att elsystemet, kanske tändspolen, är problemet. Det här är det jag vet:

- Den ojämna gången märks klart mer på tomgång än kring 2500-3000 rpm.

- Gången är ojämnare på sommaren när det är varmare (och luftfuktigheten högre).

- På vintern är gången litet jämnare de första 30 sekunderna när bilen stått ute och blocket är kallt.

- Motorn svarar på gaspådrag rätt normalt, tycker jag. Motorn verkar inte vara utpräglat svag. Så jag gissar att det inte är fråga om någon vakuumslang e dyl.

Frågan är om misständning är logiskt att kombinera med det faktum att den ojämna gången i kallt väder nästan inte märks kring 2500-3000 rpm eller om detta starkt pekar på fel i elsystemet (kanske kondensatorn). Jag vet att varmt väder och fukt kan förvärra ojämn gång p g a att kondensatorns isolering börjat bli dålig. Frågan är hur osannolikt eller sannolikt det verkar vara att det skulle vara fråga om fel i någon av spridarna. Kan spridarfel ge ojämn gång som blir klart mindre påtaglig vid högre varvtal? Eller är detta ett typiskt elfel av något slag?

Värden i avgastestetet:

TOMGÅNG

CO: 0,52
CO2: 13,87
HC: 630
O2: 1,71
Lambda: 1,040

2500 RPM

CO: 0,36
CO2: 14,99
HC: 195
O2: 0,48
Lambda: 1,005

Någon som har några synpunkter om sannolikheten i att det kan vara fel i någon av spridarna? Håller ni med om att fel i elsystemet verkar mer sannolikt, och varför i så fall?

En till sak. Det är ju främst höga HC-värden som är förknippat med misständning. Och det är ju höga HC-värden som är problemet i mitt fall. CO-värdena ligger ju på gränsen till att kunna godkännas i besiktningen. HC-värdena ligger dock klart högre än maximalt tillåtna 100 ppm.

[När det gäller oljan så hade jag fixat den biten redan tidigare (förra ägaren verkade ha glömt fylla på olja, typ) så jag fick hälla i nästan en hel dunk. Det var nästan bara några små stänk på oljestickan.]
#1569588
Är dom höga HC värdena före eller efter du fyllde på oljan. Har oljan varit nästan helt slut sä är där säkert en massa skräp kvar. Gör en service, byt olja, filter, tändstift. Även luft och kupe filter. Kolla och mät tändkablar, lock och rotor. Hittar du en kondensator så släng den, ska inte vara någon på din bil 😁😁. Kolla även alla slangar på och till insuget, oljefällan, vevhusventilationen, och även felkoder. Du har säkert en lampa som ska lysa vid fel, kolla att den lyser med tändning på, så den inte är bortkopplad
#1569603
[/quote]
lennarte skrev:Är dom höga HC värdena före eller efter du fyllde på oljan. Har oljan varit nästan helt slut sä är där säkert en massa skräp kvar. Gör en service, byt olja, filter, tändstift. Även luft och kupe filter. Kolla och mät tändkablar, lock och rotor. Hittar du en kondensator så släng den, ska inte vara någon på din bil 😁😁. Kolla även alla slangar på och till insuget, oljefällan, vevhusventilationen, och även felkoder. Du har säkert en lampa som ska lysa vid fel, kolla att den lyser med tändning på, så den inte är bortkopplad

Skall stå tändspolen precis som i övriga texten, inte kondensatorn.
#1569657
Jag har haft några bilar med den motorn och på en 440 så hade jag liknande problem där kom jag fram till att det var tändspolen och bytte den varvid felet försvann, kom på efter lite felsökning att spolen blev jättevarm så det var antagligen någon kortis i den.
#1569778
vetten skrev: ons 07 feb 2024, 13:54 Jag har haft några bilar med den motorn och på en 440 så hade jag liknande problem där kom jag fram till att det var tändspolen och bytte den varvid felet försvann, kom på efter lite felsökning att spolen blev jättevarm så det var antagligen någon kortis i den.

Tack för synpunkten.

Något som också stärker mig i tron att det kan vara tändspolen är att bilen misständer mer när den är varmkörd efter en kallstart. Så ju högre temperatur desto mer misständning. Skillnaden är inte stor, men den finns.

(Har någon fler synpunkter/teorier/erfarenheter så får vederbörande gärna posta dem. Ju mer input innan felsökning, desto bättre.)
#1569864
Har kommit litet längre med min felsökning nu och kommit in på ett litet annat spår.

Jag har märkt att det bolmar vit rök ur avgasröret och att kylarvattnet försvinner allteftersom. På 50 mil får man räkna med ungefär 2 liter. Har också testat att hålla upp en toapappers-tuss ovanför oljesticke-hålet. Toapappers-tussen fladdrar när jag håller den i en ändan ovanför oljesticke-hålet.

Så för mig är det väl ganska uppenbart att det kommer in vatten i förbränningsrummen under gång. Frågan är om det är en spricka i blocket, dålig topplockspackning eller något annat. Någon som har någon idé om hur jag skall komma vidare för att ringa in felet?

Fler noteringar:

1. Det verkar inte bubbla i kylarvätske-behållaren under tomgång. Kylarvätskevattnet verkar heller inte vara förorenat, i alla fall inte i påtaglig omfattning.

2. När jag hade bytt olja inbillar jag mig att motorn gick litet bättre ett par mil.

3. Motorn verkar gå bäst när jag använder motorvärmare och det är minusgrader ute innan motorn blivit varm. Utan motorvärmare så märker man dock inte denna fördel. Då går motorn snarare jämnare när motorn blivit varm.
#1569963
Vintertid framför allt blir det kondens vatten i avgassystemet. Det bildar en vit rök när motorn blir varm. Denna rök försvinner efter någon mil. Du bör dock kolla igenom vevhusventilationen ordentligt. Har du "vitt skum" på olje locket, oljestickan eller i vevhusventilationen kan det tyda på toppackning. Men allra oftast är det långvarig brist på service (oljebyte) och korta körsträckor. Har du kollat vattenläckor i kyl/värmesystem? Har ej jobbat med 440 eller dess Renault motorer men äldre Renault hade inga speciellt dåliga motorer. Du kan ganska enkelt kolla om det är fel på toppackningen som "trycker ut" vatten. Varmkörn motorn och låt den gå på tomgång. Termostaten ska ha öppnat, öppna (försiktigt) locket på expansionskärlet (kan vara högt tryck) och fyll på tills det är helt fyllt. Vätske nivån ska (om motorn är Ok) variera lite upp och ner och kan rinna över lite i början. Efter ett tag stabiliserar det sig och inget händer om det är Ok. Om dock kompressionen läcker ut i kylsystemet byggs det upp ett tryck och då rinner det helt plötsligt över. Fyller du då på mer, så kommer det att upprepas.
Senast redigerad av 2 lennarte, redigerad totalt 0 gång.

Har du ringt säljaren? Vad sa han? Han vet my[…]

Service Renault Scenic 2003

Har nu "fått hem" bilen. Ser rikti[…]

Nytt avgasrör B234F

Var på Biltema och lämnade tillbaka all[…]

Överhettad passat b5

Du säger att du "kollade kylarvattnet&qu[…]