- sön 04 feb 2024, 19:37
#1569405
Har en Volvo 440 -93 2.0 (Renault-motor, ej turbo) som reservbil. Den misständer/går ojämnt en del. Har låtit göra en avgasmätning visar på väldigt höga HC-värden.
Jag försöker luska i vad misständningen kan bero på och skulle vilja kunna utesluta spridarna som orsak. Jag lutar åt att elsystemet, kanske tändspolen, är problemet. Det här är det jag vet:
- Den ojämna gången märks klart mer på tomgång än kring 2500-3000 rpm.
- Gången är ojämnare på sommaren när det är varmare (och luftfuktigheten högre).
- På vintern är gången litet jämnare de första 30 sekunderna när bilen stått ute och blocket är kallt.
- Motorn svarar på gaspådrag rätt normalt, tycker jag. Motorn verkar inte vara utpräglat svag. Så jag gissar att det inte är fråga om någon vakuumslang e dyl.
Frågan är om misständning är logiskt att kombinera med det faktum att den ojämna gången i kallt väder nästan inte märks kring 2500-3000 rpm eller om detta starkt pekar på fel i elsystemet (kanske kondensatorn). Jag vet att varmt väder och fukt kan förvärra ojämn gång p g a att kondensatorns isolering börjat bli dålig. Frågan är hur osannolikt eller sannolikt det verkar vara att det skulle vara fråga om fel i någon av spridarna. Kan spridarfel ge ojämn gång som blir klart mindre påtaglig vid högre varvtal? Eller är detta ett typiskt elfel av något slag?
Värden i avgastestetet:
TOMGÅNG
CO: 0,52
CO2: 13,87
HC: 630
O2: 1,71
Lambda: 1,040
2500 RPM
CO: 0,36
CO2: 14,99
HC: 195
O2: 0,48
Lambda: 1,005
Någon som har några synpunkter om sannolikheten i att det kan vara fel i någon av spridarna? Håller ni med om att fel i elsystemet verkar mer sannolikt, och varför i så fall?
Jag försöker luska i vad misständningen kan bero på och skulle vilja kunna utesluta spridarna som orsak. Jag lutar åt att elsystemet, kanske tändspolen, är problemet. Det här är det jag vet:
- Den ojämna gången märks klart mer på tomgång än kring 2500-3000 rpm.
- Gången är ojämnare på sommaren när det är varmare (och luftfuktigheten högre).
- På vintern är gången litet jämnare de första 30 sekunderna när bilen stått ute och blocket är kallt.
- Motorn svarar på gaspådrag rätt normalt, tycker jag. Motorn verkar inte vara utpräglat svag. Så jag gissar att det inte är fråga om någon vakuumslang e dyl.
Frågan är om misständning är logiskt att kombinera med det faktum att den ojämna gången i kallt väder nästan inte märks kring 2500-3000 rpm eller om detta starkt pekar på fel i elsystemet (kanske kondensatorn). Jag vet att varmt väder och fukt kan förvärra ojämn gång p g a att kondensatorns isolering börjat bli dålig. Frågan är hur osannolikt eller sannolikt det verkar vara att det skulle vara fråga om fel i någon av spridarna. Kan spridarfel ge ojämn gång som blir klart mindre påtaglig vid högre varvtal? Eller är detta ett typiskt elfel av något slag?
Värden i avgastestetet:
TOMGÅNG
CO: 0,52
CO2: 13,87
HC: 630
O2: 1,71
Lambda: 1,040
2500 RPM
CO: 0,36
CO2: 14,99
HC: 195
O2: 0,48
Lambda: 1,005
Någon som har några synpunkter om sannolikheten i att det kan vara fel i någon av spridarna? Håller ni med om att fel i elsystemet verkar mer sannolikt, och varför i så fall?