Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1568311
Tjena!

Efter 3 snart 4 års ägo lärde jag mig igår kväll att jag har en motorvärmare, som jag är ivrig att få ordning på. Alltså Volvos gamla original ”Brakon”. Som bilderna nedan visar så saknar jag intagskabeln till motorvärmaren. Ringt runt på skrotar och det är sällsynt att det finns Brakon-delar har jag lärt mig. Läste om någon som skarvade med Calix-grejor.. men jag blir osäker på hur jag gör det en sån här gång? Ska jag isf klippa förgreningen där helt och skarva därifrån, för att försöka ordna med ny förgrening etc? Tacksam för tips! //mvh Amatören[
IMG_8583.jpeg
IMG_8583.jpeg (3.78 MiB) Visad 890 gånger
attachment=0]IMG_8584.jpeg[/attachment]
Bilagor
IMG_8584.jpeg
IMG_8584.jpeg (2.97 MiB) Visad 890 gånger
#1568347
Gratulerar att din fina bil har motorvärmare! Den ska användas flitigt under kalla årstiden för att skona motorn. Intagsdelen har säkert fått för mycket saltsprut genom åren och någon har kastat bort den. Motsvarande på skroten är väl inte toppskick heller, utan jag skulle skaffa något fräscht Calix/Defa och skarva. Du kan få lilla elintaget i fronten och gömma i grill/under kofångaren. Detta är förvisso 230V men sådant jobb som man kan göra med "nödig kännedom" om el. Med vulktejp och badrumssilikon (typ) så tror jag det skulle bli utmärkt. Man skulle vilja göra ett enkelt test innan ifall du kan ansluta på ett tillfälligt och övervakat sätt: Lyssna till fräset av värmaren i blocket och kolla kupéuttaget så allt är juste. Det är det säkert. Men hoppas någon kan skicka dig rätt, som Lennart säger.
#1568358
Som du själv märkt så är det svårt att hitta delar till brakon, är nästan 30år sedan brakon försvann. Det var Volvos egna märke och hade egen stiftplacering (alla är lodräta), och då det är Volvos egna är det ju bara ifrån en Volvo du kan hitta delar, störst chans från en 80-tals 240/740.

Det går att skarva, det finns skarvdon för gummikabel som är IP44. Elfa har haft det. Men då är det ju kabeln till insticksvärmaren du måste skarva till Calix/Defa och byta ut resten.
Om du inte vet vad du gör ska du inte ge dig på att skarva på något annat sätt.

Med nödig kännedom innebär inte att man ska skarva på otillåtna sätt! Silicon oavsett form hör absolut inte ihop med isolering av el. Man måste ha säkra skarvar för ledarna och ha det dragavlastat och fuktsäkrat.
#1568366
Tack för alla svar, uppskattas varmt! Ja, det verkar vara lodrätt som gäller angående stickkontakterna, fotade nu och det såg ut så här. Blir nog överkurs för mig med skarv, ska leta vidare på skrotar runtom i landet efter delar!
Bilagor
IMG_8587.jpeg
IMG_8587.jpeg (3.51 MiB) Visad 838 gånger
#1568380
På min 140 -72 använde jag utomhus gummikabel i industriskyddsslang (modell duschslang) mellan en utomhus vattensäker kopplingsdosa och en kabel till eluttaget i kupen, en kabel till insticksvärmare. Och en (bara gummikabel) som intagskabel med jordad stickpropp, c:a 5 m lång som rullades ihop och stuvades ner i motorrummet efter varje användning. Det är inte svårare att öppna huven än koppla kabeln i fronten. På jobbet var där ofta en stor snödriva vid stolpen..... Allt godkänt av chefen på elverkstaden, som även hade ansvar för utomhus eluttag och där kopplade kablar. Gjorde så på mina tidigare bilar också (dock "Riktiga" motorvärmare kablar) och har det även så på min nuvarande (745-an). Dock med bara en ½ m intagskabel då jag numera använder en (vanlig) förlängningskabel. Jag använder numera sällan motor och kupevärmare.
#1568385
LennartE, det är på gränsen till fast installation (behörighetskrävande), men det viktigaste är att alla kablar måste vara dragavlastade om du använder kopplingsdosa, förskruvningen runt kablen in i dosan är inte dragavlastning, det är bara en tätning
#1568396
Så länge en behörig elektriker har godkänt monteringen är jag nöjd.
Bilen är numera (sedan 2008) inte längre i trafik. I vilket skick den är vet jag dock inte numera, en jobbarkompis köpte den och alla reservdelar och tillbehör till sin påg. Den var då nybesiktigad, men han körde nog aldrig med den.

Bilen går normalt annars? Du får g&ari[…]

Då blev luftfiltret bytt och det gamla tv&au[…]

Nåt speciellt du undrar om? Har lagt in den […]

Service Renault Scenic 2003

Den står på bockar nu, alla hjulen rul[…]