Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av StoraB
#1568145
Började med tveksam start. Sedan samtl.kontr.lampor lyser med en fördröjning vid påslag nyckeln. Efter nya försök lyser allt direkt. Luktar bensin. Säkringar kollade. Bytt el komponent (bakom batt.) Ingen gnista.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1568161
Där finns ju en säkringshållare vid batteriet som kan ärga ordentligt om man har ett "taskigt" batteri. Dår sitter en eller två säkringar, en går till motorstyrningen. Kolla där först sedan är det säkring 4 och 8 i dörrstolpen som är till motorstyrningen. Lade in ett elschema på
FELKODSLÄSAREN LYSER KONSTANT
av Rödsorken
#1568250
Så insprutningssystemet verkar krångla men soppapumparna trycker på? Var kommer bensinen? Vid regulatorn? :-o Och tändsystemet har lagt av så inget stift visar liv? Säkringar hela och du har bytt vadå? Luktar det brända elkomponenter? Utan gnista blir det inget så jag skulle börja där: Kolla gnista från tändspole före fördelaren och gå bakåt därifrån. Hoppas någon kan komma med mer handfasta råd.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1568271
Många 240 hade inte Bosch insprutning men (vad vi då kallade) Chysler tändsystem. Jag förmodar att det är ett Fransk tillverkat typ Bendix system som satt i Chyslers europeiska bilar (Simca) på 80-talet, även en del andra. Det är väldigt likt det Bendix Rex dom sitter i dom sista 360 - 740 modellerna. Det var en del problem med dom, bytte t.ex tänddpole på svärmors 360 -88 redan efter 5000 mil

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]

Seagrave

Tjena! Går det att limma eller täta m[…]

Felmonterade däck

Jag bytte däck för sisådär 1 […]