Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1569159
Grön kabel är en "skärmad" kabel från lambdasonden och skärmen (koppar omspunnen) kopplas till jord. Så det är Ok, fast det ser ut som "krympslangen" sprucket. Har du kollat vilka felkoder du har? Den bruna kabeln är "signal jord" och jordas (förmodligen) på insuget
Bilagor
F0AWC4v.png
F0AWC4v.png (904.5 KiB) Visad 253 gånger
av Nisse1337
#1569740
Nu har jag o tillägga fick igång felkodsläsaren i mitt elsystem och får ut 2.1.2 på stift 2 och 1.4.3 på stift 6

Jag har läst mej till att det är
2.1.2
Felaktig signal från lambdasonden

1.4.3
Signal från knacksensorn saknas

Det lustiga då är ju att dessa är nya grejer både sonden och knacksensorn kablaget är nu iordninggjort också
Ska jag misstänka styrenheterna?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1569776
Du ska nolla felkoderna. Sedan köra någon mil och kolla igen. Är inte felkoderna nollade kan felet vara kvar trots nya delar
2-1-2 = Lambdasondsignal (tänder miljölampan)
Villkor:
Om signalen saknas kan styrenheten inte sköta lambda regleringen.
Felkod sätts om signalen är fel (över 1,1 V) eller saknas (0,5 V) 3 minuter efter det att temperaturen överstigit 80 °C.
Felorsak:
Avbrott, kortslutning till spänning i ledningar till lambdasonden.
Kontaktresistans i anslutningar.
Utebliven förvärmning till lambdasonden.
Felsymptom:
Hög bränsleförbrukning, kan ge körbarhetsproblem.


1-4-3 = Knackgivare (tänder miljölampan)
Villkor:
Med varm motor och varvtal över 2000 rpm görs en test av signalen från knackgivaren. Om signalen är under en viss nivå görs en sänkning av tändningen och felkoden 1–4–3 sätts.
Eftersom signalen från knackgivaren inte går att mäta utan särskild utrustning, kontrolleras endast ledningarna.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord i ledningar eller knackgivare.
Kontaktresistanser i anslutningar.
Felsymptom:
Dålig acceleration, dålig effekt, hög bränsleförbrukning.

Tack för svar! Jo, det blir nog en vana. Man[…]

Jag högtryckstvättar aldrig med full sty[…]

Vindrutespolning

Bytte spolarpump få nu fungerar det igen👍

Oljud under bilen

Blir tokig på den här biljäveln, h[…]