Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ultra
#1566686
Hej
Såg att mitt vänstra bakljus slocknat. (Volvo 245 1990)
Såg när jag kollade säkringarna att 15 var trasig.
Licence plate lamps och L parking lamp.
Byter men den går direkt. Petade ur nummerskyltsbelysningen och rucklade lite med den och satte ihop allt och då funkade bakljuset men inte nummerskyltsbelysningen. Sen petade jag tebax nummerskyltsbelysningen och då gick säkringen igen och bakljuset slocknade. Kan det finnas nån enkel orsak😃
av Rödsorken
#1566734
Det är ju en "öm punkt" med kablaget via gångjärnen. Här är en kille som bytte hela alltet:

Men som du beskriver det så är det ju kortis just vid skyltlyset. Prova att dra ut så mycket du kan, bra ficklampa osv. Ta bort klädseln so ser du väl problemet inifrån, antar jag.
(Minns att jag drog en separat sladd till höga bromsljuset direkt upp till stammen under innertaket på min 87:a. Inte vackert, men hållbart.)
av ultra
#1566748
Det går ju kablar i båda gångjärnen och även en svart mitt bak. Vilka går till vad?
Ser ju att kablarna är av i gångjärnen på båda sidor.
Nån som vet?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1566749
Det var ett ständigt problem redan på 145-ans tid. Kommer kanske inte ihåg exakt, men i vänstergångjärn går 2 kablar till nummerskylt belysningen (plus och minus} och i höger gångjärn går 2 plus kablar till torkarmotorn. En till automatiska tillbakagång och en till att starta torkare. Volvo har (hade?) en silikon kabel som höll ganska bra. Inomhus 2-ledare vit lampkabel funkar något år. Vanlig kopplingskabel är för stel och håller kanske ett år eller så. Förmodar att den svarta i mitten går till bromsljuset.
EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]

Jag förstår, en del saker går ju […]

Röret är rätt lätt att ta loss[…]

Hej Bilens motorlampa började lysa gult f&oum[…]