Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nisse1337
#1565907
Tjenare volvofantaster jag satt visst för mej själv och funderade på olika styrenheter till lh 2.4 systemet och vad det är för skillnad beroende på vad det är för motor dvs b230f - fb -fk - ft.
Hur många olika styrenheter finns det

Vad skulle ske om man körde med en turbo box på en sugis?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1565923
Det finns ett gäng olika enheter, med lite olika revisioner på mjukvaran, funktioner och eventuell startspärr. Turboboxar på en sugis kommer bara att ge felkoder och kass gång. Tändboxar kan man komma undan med att byta utan större bekymmer. Men bränslebox blir lite annat pga olika spridare, både impendans och storlek. Här spelar även eventuella förkopplingsmotstånd in också.
av Rödsorken
#1566086
Hallå Nisse.
Vad sitter var?
https://www.davebarton.com/pdf/Harness_ ... ns2021.pdf
Det här är inte på något vis svar på din fråga, men ger en bild av komplexiteten. Om jag inte var motoringenjör med stor kunskap om el och programmering skulle jag inte ge mig på att fippla med andra ECU:er än den rätta. Hur kom det sig att du undrade? Man blir nyfis.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1566392
Äldsta dottern körde något år med min mors Mitsubishi Lancer (omkring 90-års modell). Den :-o var en morgon helt död. Batteri och annat funkade men den startade inte. Var hos en kompis (som har bilverkstad) och han mätte upp den och kom fram till att bränsleboxen funkade inte. Köpte en beg. från en skrot och bilen gick igen. Men den gick som "en potta sk-t". Det var samma årsmodell, samma motor och nästan samma artikel nummer. Det visade sig att det skilde på årsmodellen (svenska årsmodeller säger inte alltid rätt). Båda bilarna hade samma årsmodell, men var tillverkade olika år...... Nu visade sig att kortet (det gamla) hade ärgat och gick att löda om, sedan gick bilen i flera år till. Så det är ganska viktigt att ha rätt box till rätt motor.

Här har då inte glaset spruckit utan […]

Vindrutespolning

Bytte spolarpump få nu fungerar det igen👍

Oljud under bilen

Blir tokig på den här biljäveln, h[…]

Volvo 960 dricker mycket

Hej, jag har volvo 960 2.5L automat. Den dricker d[…]