Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nils0
#1565606
Hej jag har en 240 och har en fråga angående att min motorhuv inte går ner tillräckligt långt för att ligga i bra nivå med skärmarna, huven ligger alldeles för högt upp så tänkte om det går på något sätt ställa in eller om jag behöver byta någon del? Glad för alla svar tack i förhand
av Nils0
#1565645
Tack så mycket, jätte bra video som visar steg för steg men tror jag får ta och köpa nya armar för huven är typ 1,5 cm högt så får testa men då vet jag hur man gör
Användarvisningsbild
av elliotsjoqvist
#1570060
Jag har också en 240 från 87 med samma problem. Verkstan försökte skruva ner den så långt det går men det gick inte att få ner den. De hänvisade mig till att kolla med en plåtslagare. Det är inte mycket till hjälp mitt svar här men du är inte ensam haha.
av rd350
#1570171
Det blir så när gångjärnen aldrig smörjs, de går tungt och böjs. Byt gångjärnen mot friska så blir det bra. Samma gångjärn på alla årsmodeller.
av Rödsorken
#1570193
rd350 skrev:Det blir så när gångjärnen aldrig smörjs, de går tungt och böjs. Byt gångjärnen mot friska så blir det bra. Samma gångjärn på alla årsmodeller.
Underhåll är alltid bra. Det brukar jag säga på jobbet. Att rita och konstruera och bygga är en sak, men sedan kommer det låååångsiktiga underhållet. En tekniker ska ta hand om apparaten även året efter, installerad i trångt utrymme. Eller femtio år senare (t ex en blåsmaskin eller 50 kW-avloppspump).
Användarvisningsbild
av lennarte
#1570194
Är det inte så att själva huven "knäcks" lite också ibland. Det hände på bagage luckan på våran 144 -72. Jag fick kraftigt böja den uppåt så den blev rak. Sedan bockade jag en plåt (c:a 5 x 20 cm och lade mellan luckan och gångjärnet. Det höll den rak dom åren jag hade den.

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]