Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Gulvolvo
#1565501
Känns som det borde lira, men kan ju vara tempgivaren som spökar ändå men tycker inte värmen är som det ska vara. Får helt enkelt till sommaren köra igenom det med några maskindiskmedel

Ska köpa en ir mättare
Bägge slangarna till värmepaketet blir varm.




Något strul med generatorn också, den laddar bara kring 11,9 volt. Ibland kan den ladda 13,6v. Ju mer man varvar desto mindre laddar den. Vad kan det tänkas vara för fel?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1565538
Gulvolvo skrev:Något strul med generatorn också, den laddar bara kring 11,9 volt. Ibland kan den ladda 13,6v. Ju mer man varvar desto mindre laddar den. Vad kan det tänkas vara för fel?
Kan vara kolen/kolet och/eller släp ringarna på rotorn/ankaret som är nerslitet. Ofta slits det ena kolet mer, och är det då mycket nerslitet är fjäder spänningen inte så stor längre. Och kolet är ju lättare. Skruva bort laddningsregulatorn, 2 skruvar bak på generatorn, och kolen sitter på insidan den. Nya är båda kolen c:a 15 mm långa.
Om det är 11,9V på batteriet med motorn igång laddar generatorn ingenting. Batteriet är inte bra heller, eller i alla fall inte laddat
Användarvisningsbild
av Gulvolvo
#1565707
lennarte skrev: fre 29 dec 2023, 15:51
Gulvolvo skrev:Något strul med generatorn också, den laddar bara kring 11,9 volt. Ibland kan den ladda 13,6v. Ju mer man varvar desto mindre laddar den. Vad kan det tänkas vara för fel?
Kan vara kolen/kolet och/eller släp ringarna på rotorn/ankaret som är nerslitet. Ofta slits det ena kolet mer, och är det då mycket nerslitet är fjäder spänningen inte så stor längre. Och kolet är ju lättare. Skruva bort laddningsregulatorn, 2 skruvar bak på generatorn, och kolen sitter på insidan den. Nya är båda kolen c:a 15 mm långa.
Om det är 11,9V på batteriet med motorn igång laddar generatorn ingenting. Batteriet är inte bra heller, eller i alla fall inte laddat
Kanon. Beställde en Ir mätare och en egen multimeter så slipper man låna av bekanta så man får felsöka i lugnan ro

Jag tycker generatorn blir lite väl varm. Skruven som håller fast remhjulet blir jätte hett efter bara några minuter tomgångskörning. Jag gissar på ett kommande lagerhaveri på generatorn
Användarvisningsbild
av lennarte
#1565713
Om remmen slirar kan det bli ordentligt varmt på rem hjulet, och inte laddar nå't vidare heller.
av Rödsorken
#1565732
Dålig temp låter som ett kylsystem som fungerar bra. För bra. Men menade du inte att du har dålig värme i kupén? Det är ett vanligt fel när gammalt jox sätter igen elementet inne i bilen. Ofrånkomligt på en bil som gått en del, vet inte om 240 var särskilt drabbade av detta. Rensa med maskindiskmedel är väl steg 1. Köra runt ordentligt i flera omgångar, det är din bil värd. Ta ur termostaten och pilla in en eller två tabletter och varmkör. Töm ut och spola med trädgårdsslang. Repetera tills inget rostvatten kommer. Känns detta osäkert så kolla videor i ämnet. (Har själv dålig värme i min 93:a och ska köra en rensning i vår när jag har mer tid.)
Användarvisningsbild
av Gulvolvo
#1565760
lennarte skrev: lör 30 dec 2023, 22:01 Om remmen slirar kan det bli ordentligt varmt på rem hjulet, och inte laddar nå't vidare heller.
Hmm kan vara detta ändå. Fattar inte varför det inte går att få den mer spänd. Har rätt remmar men beställde nu 2st 850mm annars ska det vara 915mm typ så ska kolla om det hjälper
Användarvisningsbild
av lennarte
#1565778
Om det har slirat länge kan rem hjulet bli slitet så remmen bottnar. Den driver alltså inte längre på sidorna på remmen utan når ända ner till botten på remskivan och där blir ingen friktion. Nya remmar kan hjälpa, men är det slitet i rem hjulet hjälper det bara tillfälligt. Ny rem i ny remskiva så ligger "bredsidan" på remmen någon mm ovanför i spåret.
Gulvolvo skrev:beställde nu 2st 850mm annars ska det vara 915mm
65 mm är stor skillnad, undrar om du får dit dom.... 🤔🤔
Användarvisningsbild
av Gulvolvo
#1565793
lennarte skrev: sön 31 dec 2023, 15:18 Om det har slirat länge kan rem hjulet bli slitet så remmen bottnar. Den driver alltså inte längre på sidorna på remmen utan når ända ner till botten på remskivan och där blir ingen friktion. Nya remmar kan hjälpa, men är det slitet i rem hjulet hjälper det bara tillfälligt. Ny rem i ny remskiva så ligger "bredsidan" på remmen någon mm ovanför i spåret.
Gulvolvo skrev:beställde nu 2st 850mm annars ska det vara 915mm
65 mm är stor skillnad, undrar om du får dit dom.... 🤔🤔
Återstår å se jag känner mig skeptisk att få dit dem då det är en ganska stor skillnad i längden. Misstänker att remhjulet är nött. För det är nya remmar nu som också vill slira och är lite slak så gissar att en bättre beggad generator vore på sin plats
Användarvisningsbild
av Gulvolvo
#1566928
Nu har jag gjort lite temperatur mätningar.

Övre kylarslang torpedvägg in till värmepaketet 67C
Nedre kylarslang torpedvägg in till värmepaketet 50c

Termostathus: 65c

Kylarslang nedre ( mätt just vart slangen kommer ur från vattenpump ) 60c

Fläktutblåset i kupén när den är på max värme 30c

Jag tycker siffrorna är låga? Eller vad tycker ni?
Service Renault Scenic 2003

Den står på bockar nu, alla hjulen rul[…]

Köpråd V60 etanol

Ja en V70FT hade kanske gått till TS med ja,[…]

Ottocast till Volvo

Hej. Har sett en del reklam för Ottocast till[…]

Överhettad passat b5

Ett tillägg: Det är "superviktigt&[…]