Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rödsorken
#1567527
Och eftersom jag är som jag är skulle jag testa termostaten i en kastrull innan jag monterar. Det kräver förstås en riktigt bra termometer (jag har en gammal förbjuden lab-grunka med kvicksilver som går till 200 C, men det får man inte tala högt om, så blunda när du läser detta).
Jag råkade skriva lite strunt förut och ber om ursäkt! Vätskan går genom elementet inne i kupén via en ventil som erkänt kan vara llite besvärlig. Kostar inte så mycket men halvpulig att byta. Den sitter vid ditt högra knä när du kör bilen. Ta bort panelen där och kryp in med ficklampan. Säkerställ att den verkligen öppnar så att du kan få bra värme, alltså att reglaget öppnar ventilen. Vid byte av denna ventil är det bäst att tömma systemet så man slipper fylla bilen med slipprig kylvätska. :-o
Användarvisningsbild
av Gulvolvo
#1567696
Rödsorken skrev: tis 16 jan 2024, 18:08 Och eftersom jag är som jag är skulle jag testa termostaten i en kastrull innan jag monterar. Det kräver förstås en riktigt bra termometer (jag har en gammal förbjuden lab-grunka med kvicksilver som går till 200 C, men det får man inte tala högt om, så blunda när du läser detta).
Jag råkade skriva lite strunt förut och ber om ursäkt! Vätskan går genom elementet inne i kupén via en ventil som erkänt kan vara llite besvärlig. Kostar inte så mycket men halvpulig att byta. Den sitter vid ditt högra knä när du kör bilen. Ta bort panelen där och kryp in med ficklampan. Säkerställ att den verkligen öppnar så att du kan få bra värme, alltså att reglaget öppnar ventilen. Vid byte av denna ventil är det bäst att tömma systemet så man slipper fylla bilen med slipprig kylvätska. :-o
Tackar ska kolla på värmekranen. Har på en tidigare 240 bytt hela värmepaketet med fläkt, detta undviker jag helst 😀
av Rödsorken
#1574994
Fick du fin värme med 92C-termostaten? Vore kul med lite uppföljning.
Jag köpte förresten själv en sådan och provade den i kastrull med rättvisande termometer. Den röde sig vid 93 och var helt öppen vid 94-95. Det är godkänt, som jag ser det. När jag byter kommer jag att testa den som sitter i nu. Det blir senare när jag går in och rensar hela systemet och kollar den ökända värmekranen bl a. Är alltså inte heller helt nöjd med värmen i min.
Ottocast till Volvo

Hej. Har sett en del reklam för Ottocast till[…]

Överhettad passat b5

Ett tillägg: Det är "superviktigt&[…]

EGR kylare 2,0 D

Vill bara tillägga att priset du nämner […]

Då vart oljbyte utförd. Sil på h[…]