Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JagRullar245
#1550341
Hej! Håller på att eftermontera av i en 93a och då blir det ju en elfläkt framför kondensorn. Tänkte att man kanske skulle kunna bygga bort viscofläkten när man ändå håller på och dessutom skippa lilla fläkten i fram om man monterar fläkt från 940 eller likande. Visst borde det gå att koppla elfläkt till lh boxen på en 240 istället för givare i kylen som många verkar ha. 940 har väl fläkten kopplad till lh boxen och styrs av tempgivaren i motorn. Sedan skulle man ju vilja att den lirar med ACn också. Visst finns det två hastigheter på 940s fläkt? Är en för motorkylning och en för ac? Eller går den på båda hastigheter utan ac men att den går i högsta hastigheten automatiskt när acn sätts på?
Jag spånar bara på med lite ideer. Har ni gjort något liknande eller kan komma med nå bra ideer, input, komplikationer mm så är det bara skriva
av binkie
#1550347
Har du granskat kopplingsschemat för en 940 med AC?

Du kanske kan bygga något så att reläet till fläkten slås på när du trycker på AC knappen? Kanske en dubbelbrytare så att fläkten går hela tiden när du trycker in att AC ska vara på och stänger du av ACn så går styrningen via tempgivaren, för körning på vinter etc när du inte behöver AC.

Spånar bara hejvilt, finns säkert bättre och enklare lösningar.
av JagRullar245
#1551236
Sitter ju en liten elfläkt framför kondensorn på 240 med ac så man borde ju kunna ta signal från 240s org kablage till ac.

Men det jag är mest intresserad av att veta är hur man kopplar signal från styrboxen istället för att ha givare i kylaren
Användarvisningsbild
av lennarte
#1551259
JagRullar245 skrev:Sitter ju en liten elfläkt framför kondensorn på 240 med ac så man borde ju kunna ta signal från 240s org kablage till ac.

Men det jag är mest intresserad av att veta är hur man kopplar signal från styrboxen istället för att ha givare i kylaren
På min 745-a med "höfläkt" sitter där elfläkt framför kondensorn. Den får ström från 30 skenan genom en säkring i elcentralen direkt till en givare i kylarens övre högra hörn och sedan direkt till fläkten och till jord. Inget krångel med reläer och boxar. Är det 30° varmt och bilkö går den igång, i övrigt inte
Användarvisningsbild
av frasse4
#1551272
På min 940 så startade ECU:n fläkten på låg hastighet när AC var på, annars när motortemp översteg ett visst värde. Andra hastigheten när motorn blev ännu varmare, men det inträffade i princip aldrig och då levde bilen i tropikerna.
Vi som beställt EX90

Hur tragiskt är det inte att få sin nya[…]

https://www.amazon.se/Knecht-LAO-387-KNECHT-v%C3%A[…]

Har aldrig haft några problem att köra […]

Beror ju på hur man ser på det, base[…]