Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1544175
Énrico skrev:Det låter ju tämligen ologiskt då pumpen jag satt dit är ifrån en 940 där det bara sitter en pump
Det skrev du inget om. 2 st högtrycks pumpar blir varken bättre eller sämre än en. Då kan du koppla bort original pumpen och köra bara på den i tanken. Tänk på att den tar mycket mer ström än original tankpumpen (kablar) så du inte startar en kabel brand istället ör det ursprungliga problemet.
#1544194
lennarte skrev: ons 14 jun 2023, 13:21 Det skrev du inget om. 2 st högtrycks pumpar blir varken bättre eller sämre än en. Då kan du koppla bort original pumpen och köra bara på den i tanken. Tänk på att den tar mycket mer ström än original tankpumpen (kablar) så du inte startar en kabel brand istället ör det ursprungliga problemet.
Då ber jag om ursäkt att jag glömde nämna det, trodde inte högtryckspumparna skiljde sig så mycket funktionsmässigt. Har varit ut några rundor och det verkar inte som att kablarna blir varma så jag förlitar mig på att säkringen ska gå innan kablarna brinner up.

Känns ju ändå inte som att problemet uppstår pågrund av bränslebrist då det går att köra full gas utan problem när den är varm. Och som man ser på videon så är det mest under 2000 varv den misständer och har sig när den är kall.

En sak som jag märkte efter pumpbytet är dock att bilen inte dör lika lätt när den är kall och man ska köra iväg, fick motorstopp nästan varje gång innan men nu verkar det mycket bättre. Men misständningarna är fortfarande där…
#1544344
Det är inte bränslepumparna som bestämmer bränsletryckel det är BTR-en. Även flödet bestäms till stor del där, och diametern på slangar och rör. Så du kan "släppa" pump problem nu. Återstår då tändsystemet och/eller bränsle styrningen är det bara kall så kan du mäta med multimeter lambdasonden. Då kan du se när lambdasonden börjar arbeta och då om "ryckningarna" upphör då eller först när motorn blir riktigt varm
Nytt avgasrör B234F

Var på Biltema och lämnade tillbaka all[…]

Överhettad passat b5

Du säger att du "kollade kylarvattnet&qu[…]

@lennarte , @Perra83 , Att det gör s&ari[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]