Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hugo944
#1543473
Hej alla! Jag har hämtat min morfars gamla 245 med b20 motor. Motorn sitter Sten fast, har hällt i diesel i varje cylinder och låtit stå under 2 dygn, lossat remmen och försökt rulla den i 4ans växel. Hade tänkt att försöka vicka på svänghjulet genom att lossa startmotorn men vet inte hur jag ska göra. Kugghjulet vill inte röra sig o sitter fast och man kan väl inte ta plattmajsel och hammare direkt. Finns det något mer jag kan prova eller hur kan jag vicka på svänghjulet?
#1543475
Om det har bildats rost i cylindrarna kan det vara kört. 2 dygn är bara "en fis i rymden" i detta fall. Återkom om några månader. Eller plocka av topplocket och inspektera. 20 år är en lång tid.
av Hugo944
#1543478
Jag har haft tankarna att startmotorn kanske orkar dra runt motorn så som den är med fräscht batteri men man kanske riskerar att ha sönder något då. Tror du det kan funka att bogsera med tung växel i eller är det också riskfyllt? Vad hade du gjort?
#1543483
Plockat av toppen, det är snabbt gjort på e B20 motor. Risken finns att det rostat på vevlager också, om det var gammal, sliten olja i den när den ställdes. Har den stått inomhus hela tiden förändrar det saken lite. Bogsera är ingen bra ide', du kan "rycka sönder" växellåda och utan servo har du ingen broms.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1543486
Finns massor med videos på youtube om bilar som stått länge som du kan ta inspiration från
av Hugo944
#1543497
Oljan ser hyfsat fräsch ut. Bilen kördes fram till 01 ,efter att besiktning påpekat en länkarm som behövde bytas. Sedan dess har den stått i ladugård. Kan jag slå med ett vedträ på kolvarna för att lossa eller hur ska man göra?
#1543504
Det är bara att prova. Eftersom motorn stannade "normalt" står kolvarna ungefär på mitten allihop. Hälften är på väg upp och hälften ner. Är där rost i cylindrarna är det ovanför kolvarna det sitter så slipa rent i alla cylindrar. Blås rent med tryckluft (om du har) olja in cylindrarna. Bankar du ner på en kolv är ju två andra på väg upp
av rd350
#1543694
Fortsätt med "rostlösare" i cylindrarna, ta bort vipparmsbryggan (säkert nån ventil som fastnat) fortsätt att gunga bilen fram och tillbaka så kommer den att släppa. Smörj ventilskaften och knacka med plasthammare om de sitter fast. Viktigt att ta bort vipparmsaxeln för at inte kröka stötstängerna.
av Hugo944
#1543785
Uppdatering: Har nu tagit bort toppen för att kika på kolvarna. Det var nog bra att jag tog bort den eftersom de inte ser så fräscht ut. Rost har börjat komma på cylinderväggarna och mycket skit uppe på kolvarna. Jag kommer testa slå med vedträ och rulla fram och tillbaka och försöka upprepa tills det släpper. Annars blir det och ta ut motorn och ta bort okej tråget och vevstakarna så man kan slå lite hårdare utan att vara rädd för arta skada vevstakarna och vevaxeln.

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]