Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Egt
#1540298
Hejsan!
Köpte min första bil (en 460 från 96) för några veckor sedan och är i princip helt okunnig om allt vad gäller bilmek/skötsel och allt därtill..

Först och främst, har någon koll på hur mycket det skulle kosta att lösa en till tändningsnyckel i Stockholm? Mellan tummen och pek typ. Har en men skulle underlätta enormt att ha en till!!

Har några problem på lite halvoviktiga punkter, tänker att jag vänder mig till mer kunniga!
Dels har förarrutans fönsterhiss nu helt slutat funka, när vi provkörde innan köpet funkade den som den skulle men efter andra eller så körningen har den inte funkat. Vad kan jag göra?

Några mindre skador i lacken och några i listen ovanför fönstren, känns ganska underförstått hur jag löser skador men hur gör jag med den minimala rosten som finns och med skadorna i det som verkar vara flagnad plast av något slag?

(Förklara helst allt som för en femåring…)
:)
av Rådlös
#1540323
Utan att veta om det är en vanlig metallnyckel, men det utgår jag ifrån, så fixar en vanlig klackbar en sådan åt dig. Vill du ha lite mer seriöst utförd så går du till en låssmed, men då kostar det ofta några kronor till. Det förekommer nycklar till bilar med inbyggda elektroniska funktioner, men det är på senare årsmodeller. Jag antar att du inte har någon sådan nyckel?
Om fönsterhissen fungerade när du provkörde bilen, men inte gör det nu, så har det ju blivit något fel med kablaget eller elsystemet till fönsterhissen. Börja med att kolla säkringen. Nummer på rätt säkring hittar du i instruktionsboken. Är den hel så undersöker du kablaget och motorn till fönsterhissen. Sådant kräver t.ex en multimeter och ett kopplingsschema samt lite grundkunskaper om ellära. Har du inga hela eller delar av detta så vänder du dig till någon hjälpsam vän eller annan närstående som har kunskaperna.
Rostfläckar är nog det svåraste på din bil. En ny nyckel går att slipa till. En dålig elkabel med dåliga kontaktstift går att byta ut. Men att laga och stoppa rost på en bil är mycket svårare. Beroende på vilket slutresultat du förväntar dig av åtgärder så kan sådana jobb bli hur stora och dyra som helst. Vill du ha ett mer exakt svar så lägg gärna upp en bild på rostskadorna så är det lättare att säga vad som skall göras.
Storlek på Skivor/bromsar?

Har beställt via reg.nr. en tidigare gå[…]

Nu hittade en polare till mig en tysk åter[…]

S80 T6 AWD -08

ar en S80 awd v8 -07 med dynaudio. Kan du vara […]

@Officefb , Enklast är väl att köp[…]