Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1539981
Hej!

Jag har ett märkligt problem med min 245. Det kommer ett knakande ljud från bakaxeln, låter som om någon poppar popcorn i lastutrymmet, så fort bilen rullar. Helt oberoende av om det ligger växel i eller inte. Det spelar heller ingen roll om man frirullar eller accelerar/bromsar. Ljudet kommer helt klart från hjulen och inte från diff/kardan/växellåda. Ljudet hörs helt klart mer infifrån kupén än utifrån. Ljudet försvinner heller inte om man lägger i handbromsen. Ljudet försvinner helt i hastigheter över 80 km/h.

Bilhandlaren jag köpte den av lovade att ta in bilen och fixa den. Dom trodde först att det var avgassystemet som låg och slog som skapade ljudet men det var det inte. Sen misstänkte dom att det var hjullagren som var dåliga och bytte på båda sidor utan resultat.

Jag hissade upp bilen på en lyft och la i växel och då lät det ingenting då, så ljudet verkar bara komma när bakaxeln belastas av bilens vikt.

Är det någon som kan tänkas veta vad detta är? Min enda teori är att någon monterat på fel bromsbackar till handbromsen, eller monterat dom på fel sätt, känns det igen hos någon?

Här är en liten länk till en film där man hör knaket tydligt:

https://youtube.com/shorts/AJ93fnWBxhU?feature=share
#1540572
Det låter intressant! Jag börjar misstänka att det snarare är i upphängningen än drivlinan som låter.

Stördämparna/stötdämparbultarna känns som en rimlig anledning. Kan man köpa bultarna som reservdelar eller är det bara att ta sig till en järnaffär och hitta precis rätt sort?

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]