Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tomppi
#1539937
Tjena!
Har ett problem med min original renoverade b23E maskin, den trycker ut olja. Först via ventilkåpan, bytte packning 2ggr och monterade med packnings silicon, nu håller den tätt, men då trycker den ut packboxen till kammen istället, tog isär kamrem, och kamdrevet och tröck in den igen, ja då trycker det ut via oljekorken då.
Vevhusventilationen är igenomgången och inte tätt nånstans, tar jag bort oljelocket och prövar med gummihandske så har jag vacuum, så borde inte vara övertryck i motorn.
Det enda jag kan tänka mig orsakar problemet kan vara att vid renoveringen monterades det en ”högflödes” oljepump, tänker att den kanske pumpar upp mer olja än vad som hinner rinna tillbaka? Enligt Biltemas oljetrycksmätare ligger den på ca 4,5bar vid 2000rpm.
Vad tror ni det kan vara för fel? Är det bara att kavla upp och riva ner tråg och byta till original oljepump? Eller finns det någon enklare lösning?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1540079
Att det är en "högflödes" pump betyder inte att det blir högre tryck i vevhuset. Den betyder att det blir ett "högre flöde"på oljan. Alltså den pumpar runt oljan fortare. Du skriver inget om oljefällan under insuget, den kan tätna och "ställa till det"
av Tomppi
#1540385
Vevhusventilation (oljefälla) är igenomgången och frisk, vet om att det inte blir högre tryck, men iom att det blir högre flöde så måste ju oljan hinna rinna tillbaka till tråget, det jag funderade om det kan vara problemet, att returen är för klen..?
av Amarace
#1540420
Du har inte så högt flöde så att det inte hinner rinna undan. Som jämförelse, Tänk när du fyller på olja genom locket hur snabbt det rinner ner.
XC70 - S80 och XC90 i ett?

Jag valde XC70 när jag köpte bil 2011, […]

Alla seriösa biltjuvar vet också att d[…]

Lös motorlampan och visade det nån felk[…]

Hej! Jag har en Volvo XC90 3,2 aut 2007 (facelift)[…]