Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1537859
Hej!

Jag har en 245 -91 GLT som går på 3 cylindrar och jag misstänker att spridaren är problemet. Hur går man tillväga för att demontera och undersöka spridaren? Måste man plocka av hela fuel railen? Och behövs det några specialverktyg?

Kanske är det någon som har en länk till en guide för detta?

/Albin
Senast redigerad av 1 Händig, redigerad totalt 0 gånger.
av bönan
#1537863
Behövs inga specialverktyg. Fuelrailen sitter med 3 skruvar om jag inte minns fel, samt såklart slangar osv. Två av skruvarna är även jordpunkter, glöm inte kablarna vid återmontering. Dra fuelrailen rakt upp så kommer spridarna med. Sen lossar du spridarna genom att pilla ur clipset som håller varje spridare i railen, en plattmejsel funkar bra.
av Händig
#1537901
bönan skrev: sön 16 apr 2023, 22:41 Behövs inga specialverktyg. Fuelrailen sitter med 3 skruvar om jag inte minns fel, samt såklart slangar osv. Två av skruvarna är även jordpunkter, glöm inte kablarna vid återmontering. Dra fuelrailen rakt upp så kommer spridarna med. Sen lossar du spridarna genom att pilla ur clipset som håller varje spridare i railen, en plattmejsel funkar bra.
Tack så mycket!

Jag lyckades få av spridaren och bytte plats på spridaren till den cylindern som inte går med en som fungerar. Tyvärr ingen skillnad. Bytte även spridarkontakten med den som fungerar utan resultat. Det kom bensin ur fuelrailen vid anslutnignen till den spridare som inte fungerar så bränsle kommer hela vägen fram dit.

Körde diagnostiktestet för spridarna och det klickar från alla. Inga felkoder. Följande saker har felsökts och fungerar:

-Stift
-Tändkablar
-Fördelare och rotor
-Spridare
-Kompet är ungefär samma på alla cylindrar

Jag gissar på att det är dags för att lyfta på ventilkåpan och undersöka ventilfunktionen?! Eller kan det finnas någon annan anledning till att cylindern inte får bränsle?

/Albin
#1537948
Stiften då? Hur ser dom ut? När du hade spridarna ute, kollade du hur spridarstrålen såg ut? Såg alla lika fina ut? Tändkablar och fördelarlock? Har du provat att skifta tändkabel? Även om du ser en gnista utanför cylindern, betyder det inte att det blir gnista i cylindern. Det beror på skicket på tändstift, kablar, lock och rotor
#1537958
@lennarte,
lennarte skrev:Stiften då? Hur ser dom ut? När du hade spridarna ute, kollade du hur spridarstrålen såg ut? Såg alla lika fina ut? Tändkablar och fördelarlock? Har du provat att skifta tändkabel? Även om du ser en gnista utanför cylindern, betyder det inte att det blir gnista i cylindern. Det beror på skicket på tändstift, kablar, lock och rotor
Stiften ser fina ut, men på cylindern som inte går så är stiftet lite åt det ljusa hållet. Tändkablar har jag bytt mellan cylindrarna (och fördelaren) utan resultat. Fördelarlock och rotor är nya.

Jag ser gnista utanför cylindern på stiftet men det skulle ju kunna vara så som du säger att den inte är tillräcklig.

Jag provade att byta spridare mellan cylindrarna och det var fortfarande samma cylinder som inte gick då så det borde inte vara något fel på spridaren.

Tänkte lyfta på ventilkåpan och kolla hur det ser ut där ikväll, någon som vet vad man ska kolla efter?
#1537994
lennarte skrev:Har du skiftat stiften, eller provat nya stift? Har du riktigt komp.tryck är ju ventilera täta.
@lennarte,

Stiften är runtskiftade! Precis, ventilerna måste ju vara täta. Men lyfter dom som dom ska? Jag körde runt motorn med startmotorn och tändningen avstängd och efter det så luktade stiftet bensin så insugsventilen verkar ju fungera.

Kan det vara så att avgasventilen inte fungerar lyfter som den ska?

Kan vara bränslepump - ger ingen felkod. Igen[…]

Elpriset

Det måste väl ändå inte komm[…]

Motorstyrning service erfodras

Du kan nästan dra en lapp ur en hatt om ors[…]

Hej, Uppdatering. Testade att nollställa ca[…]