Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JagRullar245
#1531036
Halloj! Har sedan tidigare haft problem med att bilen i bland vibrerar och resonerar i karossen när jag kör på lite låg växel. Håller just nu på att renovera bakvagnen med nya bussningar, dämpare, fjädrar och bromsar mm, Ja i princip allt. Har i och med detta plockat ned bakre kardanen och noterade att korset närmast stödlagret är lite trögare åt ena hållet och att stödlagret med lätthet går att rucka upp och ned. Kan det kanske vara detta som är orsaken till problem?
Kanske lika bra att man byter knutkors och stödlager när man ändå håller på? Har sätt att de finns med och utan smörjnippel, vad är att föredra?
Har även sätt att det finns adapter för att använda 7/940 stödlager på 240. Är detta bra? De känns ju lite hårdare. Någon som har erfarenhet av detta?
Är det någon poäng att byta hardyskiva när man håller på? Eller håller de länge? Bilen har ju trots allt vara gått 26k mil.
Tack för svar! Och om någon råkar ha ett plaströr till handbromswirens infästning i bakaxeln att avvara så hade det varit kanon då jag står utan ett.
av bönan
#1532089
Hade liknande, dock endast i vissa hastigheter och på rätt gaspådrag.

Bytte både hardyskivan (som var sönderfallande) och stödlagret (som lät som en stenkross), och det försvann. Jag är ganska säker på att det i mitt fall var stödlagret som orsakade det.
Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Härligt snabbt agerat!