Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bönan
#1528461
Hej!
Bytte kamrem och vattenpump på min 240 med B230F. Tyvärr läcker den från övre gummitätningen mot toppen och när jag försökte ta isär och åtgärda detta började det även läcka bakom pumpen (papperspackningen är väl "engångs". Jag har beställt en ny tätning samt papperspackning från Volvo då jag hört att original ska fungera bättre än de billigare varianterna, men skulle vilja höra om det finns några speciella tips på hur man får det 100% tätt.

Undrar även om man bör använda något packningsklister på papperspackningen? Jag gjorde inte det nu, men har en tub liggande om man bör göra det.
#1528503
En kraftig skruvmejsel eller en mindre kofot bör du ha så du kan trycka ordentligt. Limma är inte fel, jag brukar limma båda sidor på packningen och även gummiringarna. Använder Permatex No 3, har använt det sedan -60-talet.
När det börjar torka i burken så kan man "röra ner" lite rödsprit så funkar det igen. Dock är det väldigt "kletigt".....
#1528748
Klistra fast packningen med loctite SI5926
Se till att packningen inte sticker över några hål (du kan behöva skära bort så att skruven inte rubbar packningen på billigare versioner)
Kleta lite blått silikon på gummipackningarna också
Du kan använda domkraft och en träbit eller något för att hissa upp pumpen då man måste trycka den uppåt och spänna fast, eller så kan man använda något sorts bräckjärn i motorutrymmet
Utöver det så är det inte så mycket mer att säga. Rengör ordentligt innan på och i alla kontaktytor.
#1529579
Jag blir tokig på denna vattenpump. Jag var väldigt noga med att pressa den uppåt med ett hammarskaft när jag drog fast och mycket riktigt kommer det inte en droppe från gummitätningen mot toppen. Däremot läcker det från underkant av pumpen mot blocket när motorn är igång, inte enormt men det droppar på en hel del. Skruvarna dragna ordentligt men inte överdrivet hårt. Använde ett lagom lager packning på tub på båda sidor av packningen. Mycket noga rengjort på anläggningsytan, känns fullständigt slät mot fingret. Börjar tro att jag har en defekt pump, kan inte se något gjutskägg eller liknande på den men något spökar definitivt. Inget läckage när bilen står, nivån i burken har varit jämn i snart en vecka medan den stått.
Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]