Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bönan
#1527797
Jag hade isär kardanaxeln på min 245 -90 med M47 för att byta stödlagret som lät som en stenkross. Det var rejält trögt att få isär halvorna. Rengjorde splinsen, monterade nya lagret och la på nytt fett. Hade väldigt trögt att få ihop halvorna sedan. Har inte använt övervåld, men fick knacka en del för att få det att gå ihop. Såg inga skador på splinsen och jag var noggrann med att montera ihop exakt som det satt innan.

Funderar på hur mycket problem detta är. Törs man köra när det inte glider mjukt? Kom att tänka på att det skulle kunna bero på att halva kardanen, "honan", fick stå ute i kylan för att lättare få på lagret, medans den andra änden stod kvar inne i värmen i garaget. Isåfall bör det väl ordna upp sig självt när temperaturen jämnar ut sig.
av bönan
#1527800
Kan tillägga att det går lätt och fint igen efter att allt fått stå i värmen ca 2 timmar. Problem löst, informationen kanske kan vara till glädje för någon annan i framtiden. :)

@lennarte , Nu har jag monterat nya givaren och t[…]

Jag har läst att VOC försvinner 31 dec […]

Ni har gjort ett räknefel. Nuvarande utv&aum[…]

Då är det säkert sulfaterat. Ett t[…]