Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Highcoaster
#1527475
Har en 240 b23A med Pierburg förgasare som rycker vid körning. Har bytt tändstift, tändkablar, lock & rotor, brytarspetsar & kondensator, bytt tändspole. bytt membran i förgasaren satt in en elektrisk bränslepump. Har testat spruta startgas runt förgasaren för att se om den drar tjuvluft, men det verkar inte så.
Ibland så verkar det som att problemet försvunnit när man gjort nån förändring, men efter ett tag kommer det tillbaka???
Användarvisningsbild
av lennarte
#1527521
Har membranet kommit rätt? Ibland missas det att där är små klackar ingjutet i gummit som ska styra trotteln rätt. Är grundtändläget ställt rätt efter brytsarbytet? Själva fördelaren, är den glappfri och inte alltför sliten i centrifugalvikterna för tändförställningen? Fungerar vakuumregleringen av tändläget?
Du ska ha tomgångsjusteringen på insuget (istället för på förgasaren) med en elektrisk avstängningsventil, som ibland "strular". Även o-ringen på tomgångsskruv en brukar "försvinna"
av Highcoaster
#1528138
Finns det nån temperatur kompensator på pierburg 175cdus.
Det verkar som att den hackar mera när det blir varmare.
Imorse var det -16 och då gick den rätt bra, när jag åkte hem var det -3 och då gick den sämre.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1528147
Om jag minns rätt finns det en sådan, men bara för tomgången. Märker du skillnad om du drar ut chocken lite?? Använder du luftförvärmningen? Den gör mest nytta omkring 0°
av Highcoaster
#1528187
Var och fotade under fögasaren, den verkar läka en del, det är nog dags för en förgasar renovering
Bilagor
20230123_183634.jpg
20230123_183634.jpg (5.59 MiB) Visad 1054 gånger
av Highcoaster
#1530588
Renovering av fögasaren räckte inte, ryckningarna var kvar. Beställde en ny fördelare. Nu verkar det som om problemet är löst, än så länge i alla fall.
Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]