- ons 28 dec 2022, 20:11
#1524824
Tjena slänger ut en fråga här i hopp om att nån kan hjälpa med detta problem. Köpte en 245a för ett tag sedan. Bilen fungerade klockrent i några månader sedan började den plötsligt hosta till då och då för att tillslut börja helt dö under körning men startade direkt.
Såg att kontakten till vevaxelgivaren var trasig och hade blottade kablar (kontakten från kabelhärvan inte från givaren). Tydligt att någon redan försökt lappa o laga den förut. Enda utvägen jag såg var att klipps bort kontakten och koppla givaren och kabelhärvan med runda stiftkontakter. Bilen fungerade då klockrent i ca 1 månad. Sen samma fel igen. Bytte då givaren till ny och kopplade på samma sätt. Bilen fungerade då perfekt i ytterligare en månad men nu exakt samma fel igen.
Börjar undra om det kan bli nått fel motstånd med stiftkontakter jämfört med orginal kontakt och att det förstör givaren?
Tacksam för idéer o tips
Mvh
Såg att kontakten till vevaxelgivaren var trasig och hade blottade kablar (kontakten från kabelhärvan inte från givaren). Tydligt att någon redan försökt lappa o laga den förut. Enda utvägen jag såg var att klipps bort kontakten och koppla givaren och kabelhärvan med runda stiftkontakter. Bilen fungerade då klockrent i ca 1 månad. Sen samma fel igen. Bytte då givaren till ny och kopplade på samma sätt. Bilen fungerade då perfekt i ytterligare en månad men nu exakt samma fel igen.
Börjar undra om det kan bli nått fel motstånd med stiftkontakter jämfört med orginal kontakt och att det förstör givaren?
Tacksam för idéer o tips
Mvh