Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erkkierkkierkki
#1524824
Tjena slänger ut en fråga här i hopp om att nån kan hjälpa med detta problem. Köpte en 245a för ett tag sedan. Bilen fungerade klockrent i några månader sedan började den plötsligt hosta till då och då för att tillslut börja helt dö under körning men startade direkt.
Såg att kontakten till vevaxelgivaren var trasig och hade blottade kablar (kontakten från kabelhärvan inte från givaren). Tydligt att någon redan försökt lappa o laga den förut. Enda utvägen jag såg var att klipps bort kontakten och koppla givaren och kabelhärvan med runda stiftkontakter. Bilen fungerade då klockrent i ca 1 månad. Sen samma fel igen. Bytte då givaren till ny och kopplade på samma sätt. Bilen fungerade då perfekt i ytterligare en månad men nu exakt samma fel igen.
Börjar undra om det kan bli nått fel motstånd med stiftkontakter jämfört med orginal kontakt och att det förstör givaren?
Tacksam för idéer o tips
Mvh
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1524853
Varierande motstånd torde inte spela så stor roll. Varierande kontakt däremot och eventuell skada på signalkabelns hölje däremot är garantier för att få bekymmer. Mätte du om givarna har varit dåliga eller har du bara förutsatt det? Jag tror du hade sparat pengar och tid på att i förstaläget ha satt dit en ny kontakt.
av Erkkierkkierkki
#1524896
Inte mätt upp givaren hade en ny i kartong sen tidigare volvo ägande så bytte rakt av och då försvann problemet ett tag. Vet ej hur jag går till väga för att ersätta en orginalkontakt.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1525023
Vet inte exakt kur det ser ut på din bil. 240 har en säkringshållare vid batteriet som brukar kunna ärga. Vissa 240 har även ett annat tändsystem (Chrysler) som inte gått till historien som det allra bästa. Ofta fel på tändspolen. Samma (liknade) fanns på 360, bytte tändspole på svärmors 360 -88 redan vid c:a 5000 mil.

Jag har läst att VOC försvinner 31 dec […]

Ni har gjort ett räknefel. Nuvarande utv&aum[…]

Då är det säkert sulfaterat. Ett t[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Ja att beställa hos Autodoc är som ett l[…]