Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1523829
Hej!
Sprutar olja vid kamaxelns bakkant mot torpedväggen. Är så trångt att jag inte kommer åt att se, men jag känner kamaxeln med fingrarna. Har googlat runt en del och kommit fram till att det ska sitta en plugg/bricka där som av någon anledning har lossnat?! Övertryck? vanligt fel?
Är det bara köpa en ny plugg och trycka dit, eller är det någon annan typ av packbox/o-ring/tätning av något slag som sitter på själva kamaxelns bakkant jag måste byta?
Tacksam för svar!
#1524031
rd350 skrev:Halvmånen försvann när b23 blev b230. Pluggen är rund som en packbox utan invändigt hål.
Just det.... :x :-o då sitter där ju fördelaren där bak på topplocket (på 7/900). På min 745-a sitter där dock en halvmåne (vid avgaskammen), den var inte med sist jag köpte packningen till min motor. Så jag tror det läcker där på min motor, trots generöst med Permatex... ☹️
#1525305
Kan förmodligen ha varit en ispropp. Har fått "ändpluggen" och rengjort oljefällan men var inte alls så skitigt som jag hade förväntat mig. Däremot så saknades flamdämparen (plastfiltret) som sitter i t-kopplingen ovanför oljefällan. Har beställt en ny, men kan det förorsaka andra bekymmer som jag inte tänkt på?
XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatione[…]

Måste man ha specialverktyg för att lyf[…]