- sön 11 dec 2022, 09:57
#1522775
Någon som har egen erfarenhet av vad miljökontrollvärdet på CO blir om man kör en Volvo 244 med B230F-motor utan katalysator. Vad jag förstår, och läst på andra bilforum, så krävs inte denna på årsmodell 1988 och äldre (det är 1988 och inte 1988B). Det krävs ingen funktion på katalysatorn men att den sitter där brukar krävas, även om den är helt rensad (tom). En del bilar tycks ha klarat besiktningen utan anmärkning. Enligt sparade besiktningspapper är gränsvärdet på CO 4,5 från besiktningar som gjorts 2019 och och 2021 och på den från 2017 och tidigare är det 3,5. Värden på bilen har under åren varierat mellan 0,0 till 0,3.
Går iofs att köra in den på en delkontroll avgasmätning på Svensk Bilprovning för en koll innan den besiktas, (219:-).
Samma borde väl gälla för årsmodell 1988 Volvo 740 om den har B230F-motorn
Tröttnat på att betala och reparera hela tiden... eller ska man lägga av med bil och jobbet? Och ta tåg som inte längre går som dom ska.
Går iofs att köra in den på en delkontroll avgasmätning på Svensk Bilprovning för en koll innan den besiktas, (219:-).
Samma borde väl gälla för årsmodell 1988 Volvo 740 om den har B230F-motorn
Tröttnat på att betala och reparera hela tiden... eller ska man lägga av med bil och jobbet? Och ta tåg som inte längre går som dom ska.