Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1519352
Hej, har som sagt bytt blocket på min volvo och även satt dubbla pierburgs. Håller på med tändningen, den går rätt så bra men känns inte som att den går helt rätt och kan spika vid gas pådrag, har pratat med några polare och dom säger att man ska ställa vevaxeln på exempel vis 10 grader och man har en gradskiva nere på vevaxeln? Vet ju om att det står grader på kamremskåpan från t.ex 740is. Men på både mitt gamla och nya block står det inget? Allt är nollat på motorn, Kam,fördelare och veven har nollat genom att ta bort remskiva och nolla vid spåret där. När jag startar med allt nollat så går den knappt förutom om jag vrider fördelaren käpprätt åt helvete?
Bilagor
20221114_181058.jpg
20221114_181058.jpg (3.28 MiB) Visad 1296 gånger
20221114_182711.jpg
20221114_182711.jpg (3.78 MiB) Visad 1296 gånger
20221114_181052.jpg
20221114_181052.jpg (4.19 MiB) Visad 1296 gånger
#1519381
Det ska finnas märke på både remskiva och kåpa. Har du en gummidämpad remskiva (svängningsdämpare) kan den ha börjat separera och då stämmer inte strecket längre. Spikningar kan även bero på mager bränsleblandning
#1519395
Hej, finns ingen markering på remskivan och sitter då inge gummi nånstans. original kamrems kåpan visar ingen markering för skivan heller, har fått tag på komplett kamkåpa (den som delar sig) från 740 men delen som visar grader passar ju ens inte på mitt block? Eftersom jag har dom där plåt grejerna runt vevaxeln. Lyfter jag av remhjulet så finns det markering där bak och när jag monterar rem så sitter även alla markeringar på den på rätt ställen. Den är ju helt nollad och alla markeringar stämmer men går fortfarande som påse nötter förutom om jag som tidigare vrider fördelaren åt skogen?
#1519456
Är inte 100 på om B21/23 har gummi dämpad eller plåt, men alla B200/230 har gummidämpad. Märket i remskivan är bara ett litet "hack" i kanten. Siffrorna är på kåpan, oavsett om det är plast eller aluminium. Dock finns andra motorer (t.ex marin) som har en annan remskiva (märkena sitter på ett annat ställe)
#1519688
Är väl bara ETT ganska otydligt märke på remskivan, skalan med graderna sitter väl på den hela odelade kamremskåpan på B21 o B23 om jag minns rätt från de B21 o B23 jag höll på med.
Borde vara samma kamremskåpa på B21 o B23, men från B230 passar som bekant inte alls

På B23ET (760 Turbo) var remskivan utan svängningsdämpare (som de kallas då de har gummi i sig, de kom väl på B230 -85)
B23ET hade delad vexaxelremskiva som satt med shims emellan för att justera remspänningen till YORK-AC-kompressorn, men det är en annan historia.

Mvh
Chris
Bruten fjäder framvagn

Vanligt med brusten vänster fjäder p&ari[…]

Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]

Köpråd V60 etanol

Jag funderar på att köpa en V60 som g&a[…]

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]