Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Halvordsson
#1519115
Det är trögt att lägga i 1:ans och 2:ans växel i min 244 1988 5vxl (m47?)

Kan det bero på motorkuddar och växellådskudde är slut eller finns det något ”standard” fel på dessa?
av Rådlös
#1519122
Ja, det var ett annat standardfel. Om du står t.ex vid ett rödljus och väntar så kan du hålla nere kopplingen hela tiden och lägga i 4- 3- 2- och 1-an. Då brukar det fungera. Åtgärder som att byta olja t.ex hjälpte bara några veckor eller liknande. Sedan var eländet tillbaka. Det har funnits trådar här på forumet för flera år sedan. Någon kunnig växellådsreparatör/renoverare jobbade med problemet och hade någon lösning. Men allt eftersom bilmodellen försvann så minskade frågorna på forumet. Om jag inte minns fel så bodde och verkade den aktuella reparatören i Södermanland någon stans (?) Sök på forumet. 10 - 12 år gamla inlägg.
Men jag vet om en i min bekantskapskrets som bytte växellåda till en M40 i stället och problemet var ur världen.
av rd350
#1519146
Prova att lyft på backspärren när du lägger i 1an eller tvåan. Hjälper det så är det bussningarna i spaken som är slitna. De gångerna som 1an tillsammans med backen bråkar, då är det oftast kopplingslamellen som bråkar.
av janander
#1522778
Har samma problem. Min funkar bra när det är sommar men är det vinter och lådans olja inte är varm så kärvar den ofta. Konstiga är att bland går den helt bra och ibland kärvar det, lite av periodare. Har fått uppgift att det är synkroniseringen som är sliten. Tycks vara vanligt fel på femväxlade lådor M47. Har även bytt kuddar, länkage under spaken och lameller och blev lite bättre. Lösningen är nog att köra som det är tillsvidare och på sikt hitta någon firma som jobbar med växellådsreparationer. Man brukar se en del annonser i motortidningar som exempelvis Nostalgia.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1523025
Vad har ni för olja i era växellådor? Det har varit olika "bud" under åren. Tror det senaste är (vid problem) 10W30 motorolja. Gammal olja är är sämre än ny. När växellådorna var nya blev dom fyllda med ATF Typ A F/G (automatlåde olja). Den oljan är röd, så det är lätt att se om det någon gång är bytt
Där kan även vara Dexron ll eller lll (syntetisk olja)
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1523056
Som jag minns det sitter det ett litet kullager i vevaxel centrum är det dåligt kan det bli så här.
Samma om stoppen under växelspaks damasken till backväxeln sitter justerad för långt åt passagerar sätet.
Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]