- ons 09 nov 2022, 09:22
#1518509
Jag och min hustru upptäckte för några år sedan att vi med våra två bilar kört 500 mil på ett år. Jag sålde då min bil och i fjol bytte min hustru ut sin ärvda 242 mot en 244 årsmodell 1990.
Under alla år har jag antingen haft diesel- eller förgasarmotorer, aldrig någonsin en bil med insprutningsmotor eller transistortändning. Tänkte orientera mig vad gäller funktioner och tips vid eventuella störningar. Vad finns att läsa om insprutnings- och tändningssystemen på Volvo 244 årsmodell 1990?
Har noterat att en förgasarmotor normalt startar på ett helt kort tryck på tändningsnyckel medan en insprutningsmotor behöver flera sekunder på sig för att gå igång. Detta även om motorn stått still endast någon minut. Antar att det beror på att bränslepumpen (Nere vid bränsletanken?) måste bygga upp ett visst tryck för att spridarna ska öppna.
82-årig novis vad gäller bensininsprutningsmotorer.
Under alla år har jag antingen haft diesel- eller förgasarmotorer, aldrig någonsin en bil med insprutningsmotor eller transistortändning. Tänkte orientera mig vad gäller funktioner och tips vid eventuella störningar. Vad finns att läsa om insprutnings- och tändningssystemen på Volvo 244 årsmodell 1990?
Har noterat att en förgasarmotor normalt startar på ett helt kort tryck på tändningsnyckel medan en insprutningsmotor behöver flera sekunder på sig för att gå igång. Detta även om motorn stått still endast någon minut. Antar att det beror på att bränslepumpen (Nere vid bränsletanken?) måste bygga upp ett visst tryck för att spridarna ska öppna.
82-årig novis vad gäller bensininsprutningsmotorer.