Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1518509
Jag och min hustru upptäckte för några år sedan att vi med våra två bilar kört 500 mil på ett år. Jag sålde då min bil och i fjol bytte min hustru ut sin ärvda 242 mot en 244 årsmodell 1990.
Under alla år har jag antingen haft diesel- eller förgasarmotorer, aldrig någonsin en bil med insprutningsmotor eller transistortändning. Tänkte orientera mig vad gäller funktioner och tips vid eventuella störningar. Vad finns att läsa om insprutnings- och tändningssystemen på Volvo 244 årsmodell 1990?

Har noterat att en förgasarmotor normalt startar på ett helt kort tryck på tändningsnyckel medan en insprutningsmotor behöver flera sekunder på sig för att gå igång. Detta även om motorn stått still endast någon minut. Antar att det beror på att bränslepumpen (Nere vid bränsletanken?) måste bygga upp ett visst tryck för att spridarna ska öppna.

82-årig novis vad gäller bensininsprutningsmotorer.
#1518519
En insprutningsmotor måste gå runt så den kan se vart på vevaxelvarvet den är innan den kan starta. Det sitter en givare som läser positionen på svänghjulet. Och beroende på vart man är på svänghjulet så kan man behöva snurra motorn nästan ett varv innan det görs ett riktigt startförsök.

spridarna öppnar på signal från styrbox, oavsett om det finns bränsletryck eller inte. Däremot kan det vara bra att vrida nyckeln till läge 2, och sedan vänta 2-3 sekunder så att hgtryckspumpen kan bygga tryck innan man försöker starta.
#1518661
Grattis till en bra bil. Jag har kört många mil med B230F motorer med LH-jetronic 2.4 insprutning och sällan haft allvarliga driftstörningar.

Nedan listar jag fel som jag har råkat ut för under åren, en del av dessa kan man nog klassa som "standardfel".

Trasig vevaxelgivare = Motorn startar inte. Sitter i bakkant av motorblocket, mellan block och växellåda. Vanligt att fästet spricker när man försöker lossa givaren. Har råkat ut för detta en gång på 40.000mil.
Trasig bränsletrycksregulator, sitter på fuelrailen vid spridarna. Det som händer är att membranet i regulatorn spricker och bensinen rinner genom vakumslangen rätt in i insuget. Jättesur motor.... Varit med om detta en gång.
Trasig temperaturgivare till insprutningen, sitter mellan 3-4 cylindern på motorblocket. Går att köra med givaren trasig, men motorn blir väldigt svårstartad, speciellt om man har kört en stund och stänger av och ska åka iväg igen efter kanske en halvtimme.
Trasig bränslepump i tanken och/eller bränslepump under bilen (finns 2 totalt). Om pumpen i tanken pajar så går det oftast att köra ändå, men bilen blir lite mer svårstartad under halv tank och huvudpumpen (som sitter under bilen) brukar låta väldigt ansträngd. Om huvudpumpen pajar så går det inte att starta alls. Det är rätt vanligt att pumpen i tanken är trasig och eftersom att det går att köra ändå så är det inte säkert att "oinvigda" märker nått.
Kärvande tomgångsmotor, sitter under insuget. Hög tomgång när man släpper gasen som sakta segar ner till normalt tomgångsvarv. Eller pendlande tomgång. Enkelt att plocka loss och smörja upp.
Trasig "tändpuck"/tändmodul. Vet inte riktigt vart den sitter på 240, men på 740/940 så sitter den i motorrummet till vänster (i färdriktningen). Är den trasig så uteblir gnistan, men min uppfattning är att det är sällan den går sönder.

En del har råkat ut för trasig luftmassemätare och lambdasond, men jag har aldrig haft nått strul med det. Har väl haft tur :)

En annan sak som är bra är att det finns en felkodsläsare som kan peka en åt rätt håll. Felkodsläsaren sitter bakom vänster fjäderbenstorn mot torpeden och kommunicerar med hjälp av blinkkoder.
#1519455
JagRullar245 skrev:

S80_140hk, hur löste du det blir fästet för vevaxelgivaren gick av?
Hade tur i oturen, skulle ändå ner med växellådan för att byta koppling, så det var bara att byta fästet då, sitter med två skruv. Annars är det ju pyssligare, möjligt att det går att byta utan att plocka ner lådan helt, men motor och växellåda måste separeras iallafall. Trångt är det också :-)
XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]

S80

Söker en S80 2007-2016 Manuell . Välv&ar[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Jag har också Care by volvo men har aldrig f[…]