Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1516666
Hej! Har en 93a med fd motorn som går lite konstigt.
Alltid bra tomgång vid start men stannar man efter 5-7min körning ligger den ibland på 1500 varav och bitvis ännu högre. Vid körning är det inget större problem och motorn går bra i övrigt. I bland märker man att tomgången ligger högre vid körning på låga varv.
Spjällhus har jag plockat isär och rengjort och satt till baka och ställt in enligt service boken. Oljefällan bytt. Annars har jag inte gjort något. Vad kan det vara?
#1519358
Har just nu samma tomgångssymptom med 244 -91. Hur har det gått för dig?

Det är troligen spjället som spökar i mitt fall, en mekaniker var på det inför vad som slutade med att jag bytte kass luftmassamätare.

Ska in på verkstan i morgon och se om de kan normalisera tomgången igen.
#1519590
Har ni kollat felkoder? Man kan även kolla vissa funktioner med diagnostikboxen, bl.a om spjällkontakten är rätt justerad. Hög tomgång (varm motor) är (nästan) alltid någon form av tjyvluft.
#1519833
Det verkar som jag fått ordning på min motor nu (ta i trä). Det tog tid och krävde en del felsökning.

Jag fick först jämn och fin motorgång med ny luftmassamätare. Men tomgången (automatlåda) fortsatte även efter detta att klättra upp i P-läge och drog även på i låg fart.

Försökte med att justera till lägre tomgång (som mekaniker på verkstad testat att skruva på), men det hjälpte inte.

Då testade jag med att strypa en vacuumslang till en defekt farthållare (som tidigare ägare satt dit, men som inte funkat under de 2,5 år jag haft bilen). Då slutade varvtalen genast att spöka. Jag antar att det kan ha berott på läckage i farthållaren.

Exempel på andra åtgärder under felsökningen:

Kollar bränsletryck: ok (3,0)
Testar Bränslerelä: ok
Röktest av insugssystem: ok
Byter bränslefilter
Rengör luftfilter
#1519860
Den lilla låsta skruven ovanför fjädern på bilden nedan, ni har väl inte rört den? Borde väl mekaniker veta. I så fall bör du göra en korrekt justering avgasspjället och gasspjällskontakten. Du kan kolla om kontakten är rätt med diagnostik boxen
IMG_20221118_091602.jpg
IMG_20221118_091602.jpg (311.4 KiB) Visad 1460 gånger

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]