- tor 20 okt 2022, 20:33
#1516143
Kära vänner, vad riktigt ska jag prova?
Jag har under en ganska lång tid haft besvär med att tomgången är hög och vandrar en del. Vissa dagar går bilen klockrent till jobbet men när jag ska hem kan jag ha 1500 varv på tomgången, bitvis 2-3000 varv men den brukar stabilisera sig lägre efter några sekunder. För det mesta är den på tok för hög. Kan tilläggas att jag saknar felkoder helt efter en veckas körning trots att tomgången är hög och svajig. Före byte av lambdasond hade jag koder på mager/fet blandning mm. men dessa är borta nu och bilen går renare.
Vad jag provat hittills:
-Kollat luftfilter
-sökt luftläckage efter luftmassemätare med startgas, ingen märkbar skillnad
-ny lambdasond
-ny spjällägesgivare (korrekt inställd)
-funktionstestat och rengjort tomgångsmotor
-kontrollmätt luftmassemätare. Värden stämmer med verkstadshandboken.
-bytt bränsletrycksregulator (på grund av stum cylinder full i bensin. inte på grund av tomgången)
Har någon här en idé på vad jag borde kika efter härnäst? Har även gått igenom felkodsläsaren diagnosslinga utan anmärkning (där man ska hålla spjällägesgivaren i olika lägen och lyssna efter spjäll som slår i takt till lampan. Rätt häftig gammal teknik).
Jag har under en ganska lång tid haft besvär med att tomgången är hög och vandrar en del. Vissa dagar går bilen klockrent till jobbet men när jag ska hem kan jag ha 1500 varv på tomgången, bitvis 2-3000 varv men den brukar stabilisera sig lägre efter några sekunder. För det mesta är den på tok för hög. Kan tilläggas att jag saknar felkoder helt efter en veckas körning trots att tomgången är hög och svajig. Före byte av lambdasond hade jag koder på mager/fet blandning mm. men dessa är borta nu och bilen går renare.
Vad jag provat hittills:
-Kollat luftfilter
-sökt luftläckage efter luftmassemätare med startgas, ingen märkbar skillnad
-ny lambdasond
-ny spjällägesgivare (korrekt inställd)
-funktionstestat och rengjort tomgångsmotor
-kontrollmätt luftmassemätare. Värden stämmer med verkstadshandboken.
-bytt bränsletrycksregulator (på grund av stum cylinder full i bensin. inte på grund av tomgången)
Har någon här en idé på vad jag borde kika efter härnäst? Har även gått igenom felkodsläsaren diagnosslinga utan anmärkning (där man ska hålla spjällägesgivaren i olika lägen och lyssna efter spjäll som slår i takt till lampan. Rätt häftig gammal teknik).