Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1516143
Kära vänner, vad riktigt ska jag prova?

Jag har under en ganska lång tid haft besvär med att tomgången är hög och vandrar en del. Vissa dagar går bilen klockrent till jobbet men när jag ska hem kan jag ha 1500 varv på tomgången, bitvis 2-3000 varv men den brukar stabilisera sig lägre efter några sekunder. För det mesta är den på tok för hög. Kan tilläggas att jag saknar felkoder helt efter en veckas körning trots att tomgången är hög och svajig. Före byte av lambdasond hade jag koder på mager/fet blandning mm. men dessa är borta nu och bilen går renare.
Vad jag provat hittills:
-Kollat luftfilter
-sökt luftläckage efter luftmassemätare med startgas, ingen märkbar skillnad
-ny lambdasond
-ny spjällägesgivare (korrekt inställd)
-funktionstestat och rengjort tomgångsmotor
-kontrollmätt luftmassemätare. Värden stämmer med verkstadshandboken.
-bytt bränsletrycksregulator (på grund av stum cylinder full i bensin. inte på grund av tomgången)

Har någon här en idé på vad jag borde kika efter härnäst? Har även gått igenom felkodsläsaren diagnosslinga utan anmärkning (där man ska hålla spjällägesgivaren i olika lägen och lyssna efter spjäll som slår i takt till lampan. Rätt häftig gammal teknik).
#1516168
Själva spjällhuset kan med tiden "gegga igen", även blir det med tiden "slitkanter" efter gasspjället som man med slippapper kan slipa bort. Även själva gasspjället kan behöva rengöring och ny injustering av stoppläget. Har du kollat på slangarna på insuget? Främst för vevhusventilationen med oljefälla, filter och även tomgångs motorn, den senare kan också "gegga igen". Det kan finnas läcka på insugningspackningen som stör tomgången som är så små att motorn inte reagerar på startas. Man kommer inte åt att spraya överallt heller.

Det är inte reglervententilen på AC som[…]

Leasing bildäck

Jag och min sambo har leasat bil och lämnad[…]

Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man kö[…]

Löjliga priser XC70

40tkr är inte mycket att leva på f&ou[…]