Sida 1 av 1
Hur känsliga är 440 gl motorerna vid kamrems ras?
Postat: sön 06 maj 2007, 20:38
av buz.zuppe
Frågan jag söker svar är på.
Hur känsliga är motorerna i en volvo 440 gl -92 vid kamrems ras eller att den rappat?
hört att vissa motorer tål inte ett kugg fel. utan då knäcks ventilerna.
Postat: sön 06 maj 2007, 20:45
av #27
Om kamremen går av så är de 99% att ventilerna är krökta..
Postat: sön 06 maj 2007, 21:12
av buz.zuppe
#27 skrev:Om kamremen går av så är de 99% att ventilerna är krökta..
okej.
men om den inte gått av. utan bara flyttat sig ett kugg eller två.
Postat: sön 06 maj 2007, 21:16
av #27
buz.zuppe skrev:
men om den inte gått av. utan bara flyttat sig ett kugg eller två.
De ska den nog klara..
Postat: sön 06 maj 2007, 21:20
av buz.zuppe
#27 skrev:buz.zuppe skrev:
men om den inte gått av. utan bara flyttat sig ett kugg eller två.
De ska den nog klara..
okej. hoppas det då.
du vet inte vart jag kan hitta hur kamaxel repsektive vevaxel ska stå?:S
Postat: sön 06 maj 2007, 21:39
av #27
buz.zuppe skrev:
du vet inte vart jag kan hitta hur kamaxel repsektive vevaxel ska stå?:S
Har letat lite men hittar ingen bild men 480 klubben hade lite på sitt forum se på mektips om de är till någon hjälp..
http://www.svenska480klubben.com/
Postat: sön 06 maj 2007, 22:05
av buz.zuppe
#27 skrev:buz.zuppe skrev:
du vet inte vart jag kan hitta hur kamaxel repsektive vevaxel ska stå?:S
Har letat lite men hittar ingen bild men 480 klubben hade lite på sitt forum se på mektips om de är till någon hjälp..
http://www.svenska480klubben.com/
tack för tipset och länken. kul att du försökte leta åt mig med:)
men krävs alla special verktyg för att få det rätt?:S
Postat: mån 07 maj 2007, 20:10
av #27
buz.zuppe skrev:
tack för tipset och länken. kul att du försökte leta åt mig med:)
men krävs alla special verktyg för att få det rätt?:S
De är kul att hjälpa andra :D
Och alla verktygen behövs nog inte...
Postat: fre 18 maj 2007, 11:28
av 480fantast
Det man ska tänka på vid kamremsbyte på 400-serien är att kolla så att löphjul och spännrulle är OK. Är dom inte bytta om bilen närmar sig 18000-20000 mil så ska dom bytas. Det är den allra vanligaste orsaken till att kamremmen går av och jo, det blir spagetti under ventilkåpan när detta händer...!
Som medlem i Svenska 480 Klubben kan man bl.a. köpa en komplett sats med båda hjulen till ett bra pris!
/480fantast
Postat: fre 18 maj 2007, 15:51
av buz.zuppe
tackar för alla svar.
var ventilras för min del.
precis köpt kamrem och spännare och löphjul. toppen ska renoveras och trimmas till lite:)