Sida 1 av 1

Custominsug till B21

Postat: sön 09 okt 2022, 08:45
av otech740
Tjena, håller på och CADar upp ett insug till min 244 i skolan som gymnasieprojekt.
Grundidén är att det ska bli som ett weber DGV/DGES insug fast dubbla antalet gasare, så det blir två inloppsrör till en liten låda som gasaren sitter på sen tänkte jag ha ett litet rör mellan "lådorna" för att ge en "equalizer" effekt för vakuumet och så jag slipper dedär med att borra hål och sätta nipplar i varje rör som folk gör med DCOE insugen. röret blir typ som insugen till gammla B20 med dubbla SU.
Jag har alltså måttat av en topplockspackning för att göra dendär plattan, måttat av förgasare för att göra monterings "lådor" till dom som jag sedan ska skicka in i laserskärare. (hade föredragit att bara gjort för hand men det var obligatoriskt att ha minst ett moment i laserskäraren) och sen ska jag klura ut hur jag ska göra med rören.
Stora frågan här är om det är en vettig sak att göra eller om jag ska strunta i det och ha dom helt skilda?
Tips och feedback om min idé skulle uppskattas!
(Ja jag har funderat på att bara göra DCOE insug istället men kom fram till att det var för simpelt, ville göra något lite mer avancerat än att skära ut någro plattor och kapa rör, hela projektet ska liksom ta 200H start till slut)

Re: Custominsug till B21

Postat: sön 09 okt 2022, 10:54
av Marlboroman
Lådorna dödar egentligen hela poängen på dubbla förgasare med 2 likadana portar, speciellt med ett rör emellan. Då kan man lika gärna bara ha en stor gemensam låda. Hade det varit dubbla 32/36 som exempel så hade det varit en lite annan diskussion. Lådornas form och storlek kommer ju dessutom påverka gashastigheten, och blir den för låg så faller bensinen ur blandningen. Och beroende på hur du tänkt att lådorna ska se ut så kan du ju i värsta fall hamna i ett läge där bensin samlas i lådorna.

När du skriver att du måttat av ett topplockspackning för att göra flänsen så antar jag att du menar en insugspackning egentligen?

Re: Custominsug till B21

Postat: sön 09 okt 2022, 12:46
av otech740
Lådorna är bara "footprinten" av förgasaren och tror dom blir 50mm i höjd, tror det blir 32/36.
Ja jag menade insugspackning haha, borde nog läsa genom när jag skriver lite bättre.
Jag kanske kan lägga in bilder på hur lådorna ser ut i solidworks nästa vecka nån gång.

Re: Custominsug till B21

Postat: sön 09 okt 2022, 17:54
av lennarte
Ska du ha bra vridmoment ska du ha långa rör, snabb gas respons och "riv" på höga varv ska du ha korta rör mellan förgasare och topplock. Tänk också på att inte ha för grova rör. Då blir det lägre hastighet på bränsle/luft blandningen med dom problem som beskrivs ovan.
Ska du besiktiga den? Tänk på att bilprovningen inte godkänner ändringar på motorn från årsmodell 1976 och nyare (1976 års regler om avgasrening)

Re: Custominsug till B21

Postat: mån 10 okt 2022, 01:54
av otech740
Tänkte köra på liknande storlek som portarna, speeding.nu säljer 50mm rör med 3mm gods. Då borde innerdiametern passa med portarna som enligt mina mått var drygt 44-45mm.

Re: Custominsug till B21

Postat: mån 10 okt 2022, 08:01
av lennarte
Då blir det säker bra. Hade på min Volvo PV med trimmad B20 motor dubbla SU först, bytte senare till dubbla Weber DCOE (2 ports 38 mm) fantastiskt förbättring. Hjälpe en kompis (på -70-talet) med att trimma en (också en Volvo PV) B18 motor. Han hade fått tag i Volvos original trimdelar. Den gick verkligen som en racerbil, dock bara mellan 4000 till c:a 9000 varv. Totalt hopplös i stadstrafik, fick starta med hjulspinn annars dog motorn. Skillnaden var att han hade dubbla 45 mm Dell'orto 2 ports (liknande Weber DCOE). Med den påföljden att all ork på låga varv försvann, men djä--ar vad den gick när den kom över 5000 varv.
4000 varv på PV-n är omkring 40 km/tim. Det gick alltså inte att köra saktare än c:a 50 km/tim med denna bil

Re: Custominsug till B21

Postat: mån 10 okt 2022, 08:11
av otech740
Låter fräsigt, jag hoppas på att få vettig gång på bilen när insuget är klart.