Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Highcoaster
#1512140
Monterade ett Accuspark conversionkit på min 240 -84, för att bli av med brytarspetsarna.
Tyvärr så fick jag aldrig till det, fick aldrig nån tändning på ettan (den gick bara på 3 cylindrar)
Det innebar att jag aldrig kunde ställa in förtändningen på motorn heller.
Bytte tillbaka till brytarspetsarna och då gick den på alla 4 igen??

Nån som har installerat Accuspark från Folkraceshop?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1512145
Kollade på deras hemsida, är det "bara" ersättning för brytarna du köpt? I så fall kan ju resten av fördelaren vara sliten, t.ex nocken till 1-ans cylinder. Eller glapp i nockaxeln. Har du stroboskop? Blinkar lampan på 1-ans cylinder? Börja med att kolla lock, rotor och kablar. Kan vara att det skiljer (högre?) på spänningen. Du kan ställa tändläget med stroboskop på 4-ans cylinder likagärna, dom följs ju åt i motorn.
av Highcoaster
#1512151
Lock, rotor, kanske ett halvår. Kablar nya. Köpte ersättning "bara" för brytarna. Nockarna borde väl inta ha nån betydelse om dom är slitna eftersom man sätter in "magnetsnurran" .
Stroboskoplampan blinkade på alla cylindrar utom ettan, plockade också av tändhatten på ettans tändstift men motorn ändrade inte gång.
Men visst fördelaren kan vara sliten, bilen har gått drygt 31000 mil.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1512194
Om inte stroboskop lampan blinkar på ettans cylinder är där ju inte någon spänning i ettans tändkabel. Varför kan ju vara olika orsaker. Börja med att byta ettans kabel mot tvåans, har för mig att den räcker till. Tror inte felet är i det brytarlösa, tror mer på att det är känsligt mot slitage. Det kan glappa ordentligt i gamla fördelare, och då är det säkert 20 år sedan jag jobbade med en sådan fördelare.
På 70-talet hade Volvo en insprutnings motor (B20E) den fördelaren som satt på dom senare modellerna (aluminium hus) höll inte länge. Fördelaren på min sista bil med brytare (farsans redan då gamla 144 - 72) var inte lätt att få att gå riktig. Nockarna var grymt slitna (38000 mil) det skilde 1 mm mellan högsta och lägsta nock. Fick en 142-a av en kompis, upprostad men en frisk motor bytte motorn och körde 144-an till 2008 då den såldes för jag fick en (min nuvarande) 745-a av min svåger..... :-D :-D
Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]

Enda man behöver vara försiktig med &aum[…]