Sida 1 av 1
Byte gen.remmar
Postat: mån 12 sep 2022, 09:24
av StoraB
Det är mkt trångt med AC och servopump bredvid på min 240 88. Man måste släppa AC-remmen för att trä förbi remhjulet. Måste man demontera stänkskyddet under motorn för bättre åtkomlighet ?
Re: Byte gen.remmar
Postat: tis 13 sep 2022, 17:39
av lennarte
Du byter väl alla remmar när du byter. Då är det väl inga problem.
Re: Byte gen.remmar
Postat: tis 13 sep 2022, 19:55
av Rådlös
Håller med Lennarte. Vill du modernisera generatorfästet så sätt en vantskruv till att justera remspänningen med och även efterjustera vid behov i framtiden.
Vantskruvar finns i många storlekar och är egentligen ett båttillbehör från början (vilket hörs av namnet. Vant, dom stagvajrar som håller masten rakt på en segelbåt) Men det finns säkert en storlek som skulle passa i en bil.
Re: Byte gen.remmar
Postat: ons 14 sep 2022, 08:32
av StoraB
Den som har en 240 med AC ser genast problemet. Hur kommer man åt justeringarna ? Dåligt genomtänkt konstruktion tycker jag. + Jovisst kan man byta samtl. remmar, men det löser inte problemet. Tidsåtgång på Volvo - verkstad är enl.uppgift min en timma (ca 1500:-) Jag är van att göra det mesta på mina 240-bilar själv. 240 har alltid haft rykte om sig att vara lättmekad.
Re: Byte gen.remmar
Postat: ons 14 sep 2022, 22:30
av Amarace
Hmm, nu var det längesen jag hade en med AC, men är rätt så säker på att jag bara krängde av AC-remmen och sedan till generatorn, och satte dit nya o så på med ac-remmen igen. AC-remmen har ju ingen justering egentligen, så den krämger du bara av. Justera generatorn är ju ingen skillnad på om det är ac eller inte. Servon har ju sin egen justering.
Re: Byte gen.remmar
Postat: ons 14 sep 2022, 23:03
av StoraB
Amarace: Det har jag funderat över fast jag tyckte det var märklig.