Sida 1 av 2

Startproblem 240 -93, 25000mil

Postat: ons 10 aug 2022, 07:06
av Åsbjörn
Hjälp! Följande hände efter två veckors oanvänd. Vid motorstart stannar motorn efter ca 1 sekund (ca 10 varv). Om jag sprutar startgas i insuget vid ”förgasaren” går motorn så länge jag sprutar ”lagom”. Alltså tändningen är OK. Jag har bytt högtryckspump, filterburk, bränsledator, kollat att tryckslangen har god passage, Pumpen ger bra tryck (ej mätt). Jag har strypt regulator-slangen för att hindra returbränsle. Bränsle-reläets båda kontakter är byglade. Vad kan orsaka att spridarna inte fortsätter att öppna?? Snälla Hjälp!!

Re: Startproblem 240 -93, 25000mil

Postat: ons 10 aug 2022, 13:10
av lennarte
Åsbjörn skrev:Bränsle-reläets båda kontakter är byglade.
Vad menar du med det? Bränslereläet har mer än 2 kontakter. Om du menar brytarna i reläet så är dår två, ett sluter vid tändning på och det andra när motorn går runt (vevaxelgivaren ger signal)

Re: Startproblem 240 -93, 25000mil

Postat: ons 10 aug 2022, 13:49
av Åsbjörn
Ja, det är dessa slutande kontakter (normalt öppna) jag menar.

Re: Startproblem 240 -93, 25000mil

Postat: ons 10 aug 2022, 15:42
av lennarte
Ok, och dessa funkar som dom ska? Ett sluter vid tändning på och det andra när vevaxelgivaren ger signal? Första delen av bränslereläet är ett Systemrelä, d.v.s det startar upp både bränsle och tändboxarna, medan det andra startar (och stoppar) bränslepumparna. Och även Lambdasonden. På 240 sitter säkringar vid batteriet som är till bränsle/tändboxarna, det brukar ärga ordentligt där. Har dock en "aning" om att dom sista 240 inte har det, där sitter alla i säkringsboxen. Som det också kan bli dålig kontakt i.

Re: Startproblem 240 -93, 25000mil

Postat: ons 10 aug 2022, 18:09
av Markuswalther
Nästan lika problem som jag hade på min jag köpte en Bosch kopia först å den gav inte tillräckligt bra tryck fick inte heller fram nå bränsle till spridarna, så montera en original pump idag då hoppa den igång 😎

Re: Startproblem 240 -93, 25000mil

Postat: tor 11 aug 2022, 14:02
av Åsbjörn
Ja båda kontakerna är byglade (var för sig kortslutna) OCH motorn går i ca 1 sek utan startgas och längre mwd hjälp av lagom startgas, alltså tändningen är OK.

Re: Startproblem 240 -93, 25000mil

Postat: tor 11 aug 2022, 14:36
av lennarte
Om du byglar "rakt av" till pumparna bara (har du bara en pump?), får då bränsleboxen den signal den ska ha? Bygla bränslepumparna ska man bara göra för att kolla om dom fungerar, inte för att köra motorn. Där kommer (av någon anledning) inte fram bensin. Om du lossar returledningen vid BTR-en, kommer det bensin där när motorn går på startas? Var försiktig det är myyycket brandfarlig. Varför har du inget bränslerelä? Vilket bränslesystem har du? Samma som 740 (Bendix) eller samma som 940 (Bosch)???

Re: Startproblem 240 -93, 25000mil

Postat: tis 16 aug 2022, 21:27
av Åsbjörn
Jag byglar båda reläernas kontakter för att garanter 12V till båda pumparna, spridarna, tomgångsventilen och kallstart-ventilen. Bränslerelät heter också systemrelä. Ja det kommer ca en liter vid 5 startförsök och det är en Bosch ECU.

Re: Startproblem 240 -93, 25000mil

Postat: ons 17 aug 2022, 08:55
av lennarte
Jordar bränsleboxen spridarna utan bränslerelä??

Re: Startproblem 240 -93, 25000mil

Postat: ons 17 aug 2022, 12:35
av Åsbjörn
Ja, men det behövs 12V till andra änden av spridarna vilket reläet förser spridarna med. ECU:n jordar spridarna när det behövs dvs under gång.