Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1508108
Åsbjörn skrev: ons 10 aug 2022, 06:48 Har du kört på E85 så kan insugspackningen "svampa" och ta in tjuvluft och gå väldigt dåligt. Det har hänt mig.
Har kört med startgas runt packningen och verkade inte påverka, men det går alltid att byta. Inget större ingrepp. Tack för ditt inlägg!
#1508110
Ännu en uppdatering:
Senast jag höll på med bilen testade jag en lmm som jag vet fungerade, gjorde ingen skillnad som sagt. Efter att jag hade skruvat tillbaka allt, vägrade den starta, ryckte kabeln till lmm och då hoppade den igång. Tog en provtur, gick konstigt nog mycket bättre i ”nödläge”. Efter en tids körning dog bilen och vägrade starta. Bogserade hem bilen :D Försökte starta den dagen därpå, men vägrade starta. Motorn går runt, pumparna går...
Mystisk bil det här.. Har inte kollat något närmare dock, fullt upp med jobb. Ska kolla framåt helgen.
#1508150
LH2.2 har inte något "nödkörningsläge" som t.ex LH2.4 har. Dock tror jag att den kan starta och gå kall, då fungerar inte "återkopplingen" mot boxarna fullt ut. Men det är bara en gissning.
#1508682
Nu hoppade bilen igång efter lite pill. Verkade som kontakten (vid fördelaren) till impuls givaren glappade?? Bifogar lite bilder på insuget får ni själva bedöma ifall det sitter någon kallstartsventil.
Håller på just nu och det verkar som att så fort den blir varm börjar den gå på 3 cylindrar nån sekund för att sedan gå bra igen? Har för övrigt gjort rent säkringsboxen/säkringar & jordpunkter.
Bilagor
FC9175F4-9BDC-4B23-AAEB-51348610CBF8.jpeg
FC9175F4-9BDC-4B23-AAEB-51348610CBF8.jpeg (2.4 MiB) Visad 748 gånger
03865D80-B285-4433-BB69-8A6F31088BC1.jpeg
03865D80-B285-4433-BB69-8A6F31088BC1.jpeg (2.59 MiB) Visad 748 gånger
63FB8033-1D9F-48BA-9E47-64DD1B4AAA9F.jpeg
63FB8033-1D9F-48BA-9E47-64DD1B4AAA9F.jpeg (2.58 MiB) Visad 748 gånger
#1508768
VilleM1 skrev:Kan tillägga att lambdavärdet är cirka 0,85V när motorn är varm.
Du mäter på den svarta kabeln, den ska vara kopplad mot boxen (grön kabel?) och du ska mäta mellan stiftkopplingen och jord på motorn. Detta för att undvika mätfel p.g.a spänningsfall (jordfel) mellan motor och kaross. När du startar motorn kall (eller slår på tändningen) ska en V mätare visa (omkring) 0,5V. Sedan stiger spänningen sakta uppåt tills sonden blivit varm (efter några 100 m upp till ett par km beroende på yttertemperatur) då ska den bärja växla mellan 0,1C -0,9V, vanligen mellan 0,2V -0,7V. Om den är stilla eller uppehåller sig på den övre delen av området (0,1V - 0,9V) går motorn "fett". Det kan bero på många saker, ofta läckagae på avgassidan mellan grenrörspackning och Lambdasond. Eller på insugssidan mellan LMM och packningen till insuningsröret. Även en läckande BTR, eventuell kallstartspridare, ej fungerande tempmätare för motorstyrningen kan ge högre värden. Visar V-mätaren samma värde hela tiden är det förmodligen V mätaren som är för långsam eller fel på lambdasonden
#1509554
Bränsletrycksregulatorn som sitter monterad heter Bosch 0280 160 292 och ska vara på 2.5 bar?
I min Volvo 740 med lh 2.2 system sitter det en BTR märkt Bosch 0280 160 294 (3.0) bar?? Ska inte lh 2.2 systemet ha 2.5 bar? Tacksam för svar.
#1509571
0 280 160 292 sitter på 240 -86 till -93 och 740 -85 till -92
0 280 160 294 sitter på samma modeller och 940 -90 till -98 och även 960 till -93 samt 760 till -90. 760 hade aldrig LH2.4
Jag tror att 294 är senare utförande och ersätter 292

Japp, då kan du ta ut felkoder på t&au[…]

Bussningar länkarm duett

Det finns verkstadshandböcker på PV-klu[…]

Rekommenderar att vänta med mjukvara 3.0, den[…]

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]