Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1507597
Hej!
Jag har en Volvo 240 -88 med lh 2.2 som går riktigt dåligt. Går ojämnt på tomgång och när man väl kör den tappar den helt på gasen. Detta varar under några sekunder och sen går den normalt igen några sekunder tills den tappar igen. Den tappar kraft helt - händer ingenting trots att man håller gasen i botten. Dock dör aldrig motorn. Den verkar gå fett? Tändstiften är sotiga och luktar bensin. Även oljan luktar bensin.
Mycket är kontrollerat och bytt.
Bland annat:
Tändspole, Tändkablar, Rotor & fördelarlock, tändstift, kamrem, bränsletrycksregulator, lambdasond, luftmassemätare, olja & filter temperatur givare. Även kontrollerat mängd bränsle som går genom returen (cirka 1l/ 30 sek) vilket jag vill minnas är normalt. Kollat efter tjuvluft med startgas. Kan tilläggas att bilen stått ett tag. Vad kan det vara som strular?
Mycket tacksam för alla tips som kan ges. :-)
Mvh Ville
#1507677
Du har ju i princip bytt allt som går att byta, så då kan man ju kontrollera det osannolika åxå. Inre kollaps i ljuddämparen är inte så vanligt men det förekommer, symtomen är antingen ingen respons på gaspådrag eller så stannar motorn efter ett ögonblick beroende på hur mycket ull som ligger i vägen inne i ljuddämparen.
#1507724
Min - 87'a betedde sig sådär och var 100% säker på luftmassemätaren så bytte den (Biltema). Samma fel bestod och jag gjorde likt du allt jag kunde tänka mig.
Slutade med att jag köpte en beggad motor och stoppade i SAMMA FEL :mad:
Fick låna en fungerande bil av en polare så jag kunde testa byta del för del för del. Felet?

Luftmassemätaren.. Det som hade varit 10min fix blev 6mån tack vare en ny (?) defekt reservdel.

Alla kanske inte har möjlighet att låna delar men har du en polare med en motsvarande bil så är det guld värt.
#1507726
Tendo tack för ditt inlägg! Luftmassemätaren är bytt till en i nyskick från professional parts Sweden. Denna kan förvisso också vara trasig. Har en Volvo 740 med lh 2.2. Denna borde ha luftmassemätare som passar 240n. Ska ta en titt och byta ifall numren stämmer överens.
#1507728
Det du skulle kunna kolla är kallstartsventilen, har varit med om på både 2/7 o 940 att den börjar läcka och då vräker den in soppa o surar ner rejält. Är en fjäder i ventilen som skall hålla tätt mot bränsletrycket när ventilen inte är aktiverad, den fjädern rostar av. Kallstartsventilen sitter under insuget o man får plugga bränsleledningen dit för att utesluta att det är den som är boven.
//Ch

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]