Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dartster
#1506489
Har nån tips hur man byter enklast bussningarna bak till länkarmen
Gick igenom besiktningen men fick "bra att veta"
Tänkte göra det själv men tydligen måste man ha ett pressvertyg för att få ut och in dom! Så det får vara då..
Mailat flera bilverkstäder här I luleå men ingen verkar ha detta pressvertyg eller så vill dom inte göra jobbet :-/
Har nån tips/bild på hur ett sånt verktyg ser ut? Hört en del bygger det själv :-)
av JagRullar245
#1513649
På bakaxeln sitter två "öron" som bussningen sitter i. Dessa måste du till att börja med lägga något emellan. Jag kapade en lagom lång bit av ett stålrör så att det gick in mellan öronen, rörets diameter något större än bussningen. Sedan klöv jag röret på mitten och la emellan öronen intill bussningen. Samma rör fast icke kluven använde jag på den sidan som bussningen trycks ut mot och en hylsa för att trycka. För själva pressningen så använde jag ett rätt stort skruvstycke som jag pallade upp med lite plank för att komma i rätt höjd.

Oavsätt hur man trycket ut bussningen går det trögt som satan. Värm på med gasolbrännare eller liknade kan vara till hjälp. Senast jag bytte så jgorde jag så att jag bankade ut den innre lilla röret i bussningen och sedan så klöv jag den yttre röret i bussningen med en tigersåg. Detta är nog metoden att föredra enligt mig så länge man lyckas låta bli att såga sönder öronen. Då är det bara att knacka med en hammare sedan.

Jag har endast bytt bussningarna när bakaxeln sitter på bilen men det är nog värt besväret att plocka av axeln om man även ska byta bussningar till momentstagen.
Hoppas det går vägen för dig
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]