Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1505968
Min 245a som jag köpte i våras hackar till, tappar kraft och går ner till ca 350 varv, och i värsta fall dör motorn helt emellanåt. Oftast går det att rädda tomgången genom att pumpa på gasen upprepade gånger och sedan hålla motorn på upp mot 3-4000 varv några gånger, men så kommer symtomen tillbaka efter en stund. Symtomen kommer främst vid jämna hastigheter, mer sällan vid acceleration.

Bilen är en 1990 GLT 245 med B230F och M47 växellåda. Han jag köpte den av hade gjort följande senaste åren:
Planat topplock
Ny generator
Ny kamrem

Sen jag köpte har jag gjort följande:

- bytte olja efter att ha kört 20 minuter med motorrengöring.
- tankade också en full tank med bränsletillsats.
- När jag parkerade den i våras gick den inte igång igen, visade sig vara ett trasigt bränslepumpsrelä som jag bytte ut.
-Ungefär samtidigt hade jag problem med låga varvtal vid tomgång, och att motorn dog. Gjorde rent gasspjället och kollade så att brytaren för tomgång klickar, efter det försvann problemet.
- Bytt fördelararm och fördelarlock

Men, efter detta började symtomen ovan. Har sprayat startgas runtom alla packningar, och de verkar vara helt täta.

Tycker bilen känns lite trött jämfört med mina tidigare rödblockare. Misstänker också att den har ganska hög förbrukning, men kan bara gå på känsla eftersom både mil- och trippmätare är ur funktion, de hoppar till ibland och funkar några kilometer, men är mestadels helt stilla. Har inte haft behov av att köra bilen så mycket, så den har inte gått längre sträckor sedan jag köpte den. Tycker att avgaserna luktat bensin emellanåt.

Googlade mig till att problemet kunde bero på sviktande bränslepump eller igensatt filter, så jag har bytt både huvudpump under bilen och pumpen i tanken, samt filter till båda. Tog sönder tankarmaturen i samband med bytet, så fick köpa och installera ny. Har även bytt rotor och fördelarlock.

Lambalampan lyser inte heller, har dock inte kollat felkoder.

Vad kan det vara för fel som gör att bilen beter sig såhär? Igensatta spridare? Glappande spjällägesgivare? Glappande hallsensor?
Senast redigerad av 1 offwhite, redigerad totalt 0 gånger.
#1506230
Okej, dumt nog hade jag missat att lambdalampan inte tändes när jag vred på bilen, så jag misstänkte redan då att jag missat lambda-relaterat problem. Har kört felkodsökning och fick fram följande:

Uttag 2 funktion 1
212 felaktig signal från syresensorn, dvs lambdasensorn
121 felaktig signal från luftmassemätaren

Uttag 2 funktion 2
Får 333, 332 respektive 331, men ibland var det lite klurigt att få igång diagnostikfunktionen, vet inte om det beror på glapp eller att jag inte trycker två gånger precis rätt hastighet?

Uttag 6 funktion 1
111 dvs inga koder

Uttag 6 funktion 2
334 resp 141 dvs allt ok

Kan bristande funktion i LMM och lambdasensorn ge de här symtomen? Eller kan det vara så att det ändå är lite glapp i spjällkontakten eftersom det inte var helt lätt att utlösa funktionen?
#1506233
Nolla felkoderna. Starta motorn enligt följande : Starta motorn kall utan att röra gaspedalen, låt motorn gå på tomgång tills termostaten öppnat (övre kylarslang blivit varm). Stäng av motorn och starta den igen, fortfarande utan att röra gasen. Kör en runda på 3 - 4 km i lungt tempo i c:a 70 km/tim. Då har du gjort en "grundinställning" av tänd och bränslesystem. Kör sedan någon mil och kolla felkoderna igen. Får du samma felkoder då har du något fel. Är där inga felkoder kan det vara att "någon" någon gång kopplat loss LMM och Lambdasonden med motorn igång och kanske kört en runda.
#1506237
Gjorde rent luftmassemätaren med elektronikrengöringsspray och körde testrunda enligt ovan. Då slocknade LMM-koden, men lambdakoden 212 var kvar. Hade inga symtom från bilen, men så körde jag också bara en kortare runda, symtomen brukar dyka upp efter någon mils körning.

Får kanske provköra lite längre och se om symtomen dyker upp igen, och se om luftmassemätaren är paj eller tappat kontakten.
#1506592
Bytte även lambdasensorn, sedan dess har bilen gått utmärkt, är mycket piggare och mätte upp förbrukning till ca 0,83 l/milen, vilket jag får säga att jag är nöjd med, särskilt med tanke på bilens ålder. Trodde verkligen det var självklart att det var bensinpumparna som strulade utifrån symtomen från motorn, men nu har jag lärt mig att alltid kolla felkoder först, även om lambdalampan är släckt!

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man k&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]