av offwhite - fre 22 jul 2022, 15:25
- fre 22 jul 2022, 15:25
#1505968
Min 245a som jag köpte i våras hackar till, tappar kraft och går ner till ca 350 varv, och i värsta fall dör motorn helt emellanåt. Oftast går det att rädda tomgången genom att pumpa på gasen upprepade gånger och sedan hålla motorn på upp mot 3-4000 varv några gånger, men så kommer symtomen tillbaka efter en stund. Symtomen kommer främst vid jämna hastigheter, mer sällan vid acceleration.
Bilen är en 1990 GLT 245 med B230F och M47 växellåda. Han jag köpte den av hade gjort följande senaste åren:
Planat topplock
Ny generator
Ny kamrem
Sen jag köpte har jag gjort följande:
- bytte olja efter att ha kört 20 minuter med motorrengöring.
- tankade också en full tank med bränsletillsats.
- När jag parkerade den i våras gick den inte igång igen, visade sig vara ett trasigt bränslepumpsrelä som jag bytte ut.
-Ungefär samtidigt hade jag problem med låga varvtal vid tomgång, och att motorn dog. Gjorde rent gasspjället och kollade så att brytaren för tomgång klickar, efter det försvann problemet.
- Bytt fördelararm och fördelarlock
Men, efter detta började symtomen ovan. Har sprayat startgas runtom alla packningar, och de verkar vara helt täta.
Tycker bilen känns lite trött jämfört med mina tidigare rödblockare. Misstänker också att den har ganska hög förbrukning, men kan bara gå på känsla eftersom både mil- och trippmätare är ur funktion, de hoppar till ibland och funkar några kilometer, men är mestadels helt stilla. Har inte haft behov av att köra bilen så mycket, så den har inte gått längre sträckor sedan jag köpte den. Tycker att avgaserna luktat bensin emellanåt.
Googlade mig till att problemet kunde bero på sviktande bränslepump eller igensatt filter, så jag har bytt både huvudpump under bilen och pumpen i tanken, samt filter till båda. Tog sönder tankarmaturen i samband med bytet, så fick köpa och installera ny. Har även bytt rotor och fördelarlock.
Lambalampan lyser inte heller, har dock inte kollat felkoder.
Vad kan det vara för fel som gör att bilen beter sig såhär? Igensatta spridare? Glappande spjällägesgivare? Glappande hallsensor?
Bilen är en 1990 GLT 245 med B230F och M47 växellåda. Han jag köpte den av hade gjort följande senaste åren:
Planat topplock
Ny generator
Ny kamrem
Sen jag köpte har jag gjort följande:
- bytte olja efter att ha kört 20 minuter med motorrengöring.
- tankade också en full tank med bränsletillsats.
- När jag parkerade den i våras gick den inte igång igen, visade sig vara ett trasigt bränslepumpsrelä som jag bytte ut.
-Ungefär samtidigt hade jag problem med låga varvtal vid tomgång, och att motorn dog. Gjorde rent gasspjället och kollade så att brytaren för tomgång klickar, efter det försvann problemet.
- Bytt fördelararm och fördelarlock
Men, efter detta började symtomen ovan. Har sprayat startgas runtom alla packningar, och de verkar vara helt täta.
Tycker bilen känns lite trött jämfört med mina tidigare rödblockare. Misstänker också att den har ganska hög förbrukning, men kan bara gå på känsla eftersom både mil- och trippmätare är ur funktion, de hoppar till ibland och funkar några kilometer, men är mestadels helt stilla. Har inte haft behov av att köra bilen så mycket, så den har inte gått längre sträckor sedan jag köpte den. Tycker att avgaserna luktat bensin emellanåt.
Googlade mig till att problemet kunde bero på sviktande bränslepump eller igensatt filter, så jag har bytt både huvudpump under bilen och pumpen i tanken, samt filter till båda. Tog sönder tankarmaturen i samband med bytet, så fick köpa och installera ny. Har även bytt rotor och fördelarlock.
Lambalampan lyser inte heller, har dock inte kollat felkoder.
Vad kan det vara för fel som gör att bilen beter sig såhär? Igensatta spridare? Glappande spjällägesgivare? Glappande hallsensor?
Senast redigerad av 1 offwhite, redigerad totalt 0 gånger.