Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1505579
Ja, märkena på dreven och i kåporna har jag hittat, så jag är helt säker på att den har kuggat över 3 kuggar. Tändinställningslampan visade också att tändningen var väldigt väldigt fel. Det förklarar väl också varför de small några gånger i avgasröret när det hände. Tändningen var väldigt sen.
Jo, men motorvarvet blir ju högre vid högre hastighet, eftersom man har högsta växeln både vid 80 och 100.
Men borde det vara något fel kopplat till det här drevet då, som att oljepumpen är på väg att skära ellet nåt?
Eller ska man hoppas på att remmen helt enkelt bara var för slak? Den har gått 7000 mil sen byte, och över 20 år, kanske 24 år. Och jag har inte efterspänt den.
#1505677
Nu har jag satt dit den nya remmen och ny spännrulle och startat och det funkar. Remmen är mer spänd nu än den gamla var känner jag.
Ett par funderingar bara..
Jag kände på drevet som går till oljepump, fördelare och bränslepump. Jag vred fram och tillbaka, och det gick trögare än jag hade tänkt mig. När det stog still så liksom det satte sig, men när man snurrade på det så gick det lättare. Och jag kunde inte känna nåt spel alls i det, Som att själva axeln gick lite trögt.Det gick inte att peta på den med fingret för att snurra den, utan man fick ta med hela handen. Ska det vara så?

Och efter monteringen så kan jag höra ett ljud som jag inte tycker jag har hört förut, och jag tror att det tog en minut innan jag började höra det. Det hörs inte på tomgång, men vi varv lite över 1000, och och speciellt och man gasar ltie mer och släpper gasen. Vet inte hur jag ska beskriva ljudet riktigt, men möjligen en rem eller hjul som går emot en plast. Funder på om plastkåpan runt kamremmen skulle kunna skrapa i nånstans, men märker inga vibrationer eller ändringar i ljudet när jag håller handen mot kåpan. Inte heller mot plasthuven runt fläkten.
Lagren till den här axeln i motorn är väl de sista som skulle skära med tanke på den låga belastningen? Hur låter isåfall det?
#1505683
Det här med konstiga olokaliserade ljud, använd ett stetoskop. Det finns till överkomliga priser på bl.a Biltema. Finns t.o.m. med elektronisk förstärkare, mot mer pengar.
Det är ju också vanligt att använda en lång skruvmejsel eller motsvarande, som man sätter mot en misstänkt punkt och ena örat mot skaftet på mejseln. Nackdelen är kanske att man måste "lägga" sig med överkroppen över motorn. Med ett stetoskop kan du stå mer eller mindre upprätt och hålla koll på remmar och annat samtidigt.
#1505701
ok.. Jag har fått några tips om att det kan vara den nya kamremmen som låter innan den har slitit in sig i kuggarna, eller att den är för hårt spänd, eller för löst. Ska kika lit epå den igen.
Men det här med steoskop och motorer. Funkar det så bra? Ljudet fortplantar sig väl så bra i block och annat att det ändå gör det svårt att höra var det kommer ifrån?
#1505705
Om remmen är för hårt spänd kan det uppstå ett knackande ljud, därför 90° "regeln". Använder du verktyg för att sträcka blir det lätt för mycket.
#1505804
hmm.. Hur ska man kunna sträcka den utan verktyg då?
Men att vrida remmen 90 grader går ju inte när man spänner om den genom hålet i kåpan..
Hur som helst, jag spände om den, men ljudet är kvar. Det kanske försvinner när kuggarna har slitit in sig?
#1505807
Henrik Jansson skrev:hmm.. Hur ska man kunna sträcka den utan verktyg då?
Det skrev jag om i början av tråden,
"När kam och fördelare står rätt mot vevaxeln lossar du muttern i spännhjulet, vrider motorn med hylsa och drag på vevaxelmuttern sakta frammåt. Så drar du åt muttern i spännhjulet, samtidigt som du håller vevaxeln i "spänn" så brukar det bli bra. Om du sedan kollar på remmen så håller du på remmen med tummen och pekfinert mitt emellan kamhjulet och hjulet till fördelaren. Så försöker du vrida kamremmen. Du ska kunna vrida den c:a 90° men inte 180°."
#1505822
Ja.. men då använder man ju verktyg?
Men annars är väl rekomendationen att bara sätt den i rätt läge, med märket på kamdrevet på rätt ställe, för då spänner ventilfjädrarna remmen lagom mycket? Om man dessutom drar på vevaxeln kanske den blir för mycket spänd?
#1505836
Henrik Jansson skrev:Ja.. men då använder man ju verktyg?
Nej, det är fjädespänningen i sträckaren (som väl är rengjord och väl smord) som sträcker upp "slacket" på den sidan när du drar vevaxeln (och kamaxeln) frammåt. Därför måste du ha lite "tryck på draget" annars kan kamaxeln "dra tillbaka" remmen lite och då blir den för slak när du spänner fast sträckaren.
När dessa motorer var nya (B21 motorn) ingick det i 1000 mil servisen att göra så som jag nu beskrivit 2 ggr
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]