Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mullemech
#1504563
Jag har en 343 jag ärvt, den har stått i garage och inte körts sen 1999, det är en Rem-Johan.
Jag har bestämt mig för att försöka starta den så att den går att besiktiga och köra.

Felet är att motorn är helt tom och hittar inte manualen med vad för motorolja som behövs. Har sökt en del och tolkar det som att det bör vara 10-40w mineral. Men hur mycket olja behöver jag, och vad ska jag tänka på, borde jag försöka tömma det slagg som jag förmodar ligger på botten eller ska jag köra i oljan och teststarta? (Efter att jag försökt dra runt motorn för hand så att jag ser att den roterar)

Tack på förhand
Användarvisningsbild
av lennarte
#1504581
Skruva ur oljepluggen och låt och låt det stå över natten. Byt oljefilter och häll i något billigt typ Biltemas 10w40 grön dunk.
Det kan bli väldigt kostsamt att få den körbar, remmarna bör bytas och det är kostar....
av Mullemech
#1504598
Vilka remmar är det du tänker på? Mellan fläkt och generator,samt kamremmen antar jag. Eller är det något annat?
Jag har bytt dessa remmar på 940 tidigare men vet ju inte hur det är på 343.

Får jag motorn att gå runt och att startmotorn funkar så gör jag gärna det jobbet.
Vi försökte nämligen bli av med bilen men i men nappade så nu är valet att fixa eller skrota, och med tanke på skicket så är det helgerån att skrota.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1504608
Den heter inte RemJohan för inte. Det är remmarna för "växellådan" jag menar. Dyrt redan när dom var i trafik, och inte billigare nu. Dessutom dyra (mycket jobb) att byta. Även vakumklockor, slangar m.m till detta bör ses över. Sedan bromsar, koppling, motor i övrigt att kolla. Men, sedan har du en rolig och verligen udda bil att köra med och "visa upp" :-) :-D
av Mullemech
#1504697
Ja det var en hel del grejer att tänka på ja, hur är det med att komma åt att byta grejer i själva växellådan, behöver man ta bort tex avgasrör och annat för att komma åt, för jag antar att detta måste göras under bilen?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1504716
Har inte bytt själv, men "på den tiden" sa' dom som gjort att det var mycket jobb. Remmarna höll dock ganska länge vid normal körning, så ofta skrotades bilarna när remmarna "gav upp" p.g.a kostnaden. Plocka bort plastskyddet bak(om det är kvar) och kolla om båda remmarna är där. Men kunde "hjälpligt" köra med en rem, men byter du så byter du båda. Kolla detta innan du gör något annat. Det kanske inte går att få tag på remmar längre.
Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]